Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

DSV: Dzień ogólnopolskich blokad dróg może kosztować branżę TSL setki milionów złotych dziennie

fot. Freepik.com
Specjaliści DSV – Global Transport and Logistics w oparciu o własne doświadczenia oszacowali straty, spowodowane rolniczymi blokadami dróg w marcu br. Jako istotny czynnik wskazali koszty związane bezpośrednio z przewozem towarów.

Ostatnie protesty rolnicze z marca br. spowodowały blokadę dróg w ponad 500 miejscach w różnych częściach kraju. Eksperci DSV – Global Transport and Logistics zwracają uwagę na straty branży TSL, spowodowane wygenerowanymi w ten sposób opóźnieniami wynikającymi z przestojów środków transportu, brakiem zrealizowanych dostaw, ponowień dostaw oraz obsługą spiętrzonych stanów magazynowych będących skutkiem kumulacji. Według ich szacunków wydarzenia z 19 marca utrudniły ruch nawet 30% poruszających się tego dnia po polskich drogach pojazdów ciężarowych (przy 1,3 mln zarejestrowanych w Polsce takich jednostkach). Ich zdaniem opóźnienia były najbardziej odczuwalne w sektorze transportu krajowego, przede wszystkim z powodu krótkich umownych czasów dostaw w porównaniu do usług transportu międzynarodowego. Przyjmując, że codziennie po polskich drogach porusza się 1,3 mln pojazdów ciężarowych, przy średnim opóźnieniu środka transportu estymowanym na 3 godziny i aktualnych stawkach przewozowych, daje to stratę w wysokości 450 zł w przeliczeniu na jeden pojazd. Według tych szacunków straty przewoźników z tego tytułu mogą więc wynieść w skali ogólnopolskiej nawet 175 mln zł dziennie.

Im dłużej tym gorzej

Specjaliści DSV – Global Transport and Logistics zaznaczają, że znajomość daty i miejsca organizacji krótkotrwałych protestów czy innych wydarzeń zakłócających ruch samochodowy, pozwala w pewnym stopniu minimalizować ich wpływ na punktualność realizowanych dostaw. Operator logistyczny może wtedy odpowiednio przeplanować trasy i w porozumieniu z klientami dostosować terminarz dostaw. Sytuacja ulega diametralnej zmianie w przypadku, kiedy zapowiadane protesty nabiorą długotrwałego charakteru. Wtedy paleta opcji dostępnych dla operatora logistycznego, niezbędnych do skutecznego zarządzenia sytuacją, znacząco się kurczy. W przeciwieństwie do rosnących lawinowo kosztów, na które składają się koszty dodatkowego paliwa, czasu pracy kierowców i pracowników magazynowych oraz ewentualne kary umowne z tytułu opóźnionych lub niezrealizowanych dostaw.

Strajki bez wpływu na porty

Analitycy DSV przyjrzeli się również operacjom w największych morskich i lotniczych portach Polski. Co ciekawe, marcowe protesty rolnicze nie miały większego wpływu na ich funkcjonowanie. Ponieważ istotna część dostaw i odbiorów w tego rodzaju terminalach odbywa się nocą, udało się uniknąć większych zakłóceń w harmonogramach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *