W ubiegłym roku DSV – Global Transport and Logistics ogłosiło wieloletni program inwestycji na terenie Polski. Plan zakłada realizację szeregu projektów, które mają na celu nie tylko zwiększenie stabilności krajowych i międzynarodowych łańcuchów dostaw, ale również wzmocnienie Polski jako kluczowego elementu europejskiej architektury logistycznej. Kolejnym projektem, który zostanie zrealizowany przez DSV będzie nowe centrum logistyczne na terenie aglomeracji łódzkiej.
Łódź została wybrana jako lokalizacja tzw. superhubu dla transportów drobnicowych, co oznacza, że będzie ona stanowić punkt przeładunkowy znacznego wolumenu drobnicowego, zarówno importowego, jak i eksportowego. Niezwykle istotne było dla nas dopasowanie standardu obiektu do założeń związanych z rozwojem produktu drobnicowego poprzez zwiększenie powierzchni i liczby docków przeładunkowych – mówi Aristoteleis Liadis, Director, Road International BENELUKI, FEP&EAST. – Przyjęte rozwiązania pozwolą na sprawniejsze prowadzenie operacji przeładunkowych, poprawiając jednocześnie warunki wykonywania zadań przez pracowników.
Centrum logistyczne DSV w Łodzi będzie miało łączną powierzchnię ponad 26 tys. mkw. i będzie łączyło 3 funkcje: biurową (1.956 mkw.), klasycznego magazynu multiklienckiego (23.707 mkw.) oraz terminala przeładunkowego (5.679 mkw.). Część przeładunkowa zostanie wyposażona w 32 doki dla pojazdów ciężarowych, w tym w dodatkową bramę na poziomie +0.
Zgodnie z naszymi szacunkami, dzięki tak dużym rozmiarom części magazynowej, będziemy mogli obsłużyć nawet o 40 proc. więcej przesyłek międzynarodowych i krajowych, niż ma to miejsce dziś. Spodziewamy się, że dzięki znakomitej lokalizacji Łodzi na mapie Polski, świetnym połączeniom drogowym z najważniejszymi miastami w kraju oraz szlakami międzynarodowymi nowy obiekt multibrandowy doskonale wpisze się w potrzeby rynku przewozowego – opowiada Aristoteleis Liadis. – Nowy magazyn, w którym wykorzystamy najnowsze technologie, zaoferuje przyszłym klientom wyjątkową jakość i standard realizacji usług magazynowych.
W myśl strategii DSV, wszystkie budowane przez operatora obiekty muszą wykorzystywać najnowsze technologie, które pomogą w realizacji celów zrównoważonego rozwoju spółki. Wśród nich znajduje się m.in. redukcja emisji do poziomu zero netto do 2050 roku. Dlatego już w fazie projektowania centrum logistycznego w Łodzi efektywne wykorzystanie najnowszych prośrodowiskowych rozwiązań było jednym z priorytetów, jakie zostały wyznaczone architektom. Dzięki temu, po ukończeniu budowy, nowy obiekt będzie spełniał wysokie standardy ekologiczne. W ramach inwestycji zostaną zainstalowane panele fotowoltaiczne o szacowanej łącznej mocy 2 MWp, co sprawi, że budynek będzie zeroemisyjny. Wewnątrz inwestycji zostaną zamontowane światła LED, które będą zarządzane przez dedykowany system IT. Zrównoważony rozwój to jednak nie tylko kwestie środowiskowe, ale i dbałość o dobrostan pracowników. Z myślą o ich potrzebach powstanie chill-out room, duża, komfortowa i przeszklona kantyna, miejsce do ładowania rowerów elektrycznych oraz wiata ze strefą wypoczynkową.
DSV zakłada, że prace budowlane rozpoczną się już w styczniu 2025 roku, a spodziewany termin rozpoczęcia operacji logistycznych to czwarty kwartał 2025 roku. Generalnym wykonawcą projektu została firma Rexbud.
źródło: DSV