Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

GDDKiA prezentuje stan realizacji Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100)

fot. GDDKiA
Dwadzieścia jeden obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z czterech obwodnic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace przygotowawcze dla kolejnych 66 zadań z rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100). Cały program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.

Smolajny, Brzezie, Grzymiszew oraz Strykowo uwolnione z ruchu tranzytowego

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie). Udostępniono ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r. (dwa miesiące przed terminem). Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie). Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości. 

2024 rok to kolejne dwie miejscowości, które zyskały obwodnicę w ramach PB100 i obie na terenie województwa wielkopolskiego. Od 14 czerwca br. kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72. Z kolei 23 sierpnia GDDKiA udostępniła do ruchu ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32. Oba te zadania zostały objęte bezzwrotnym wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Postęp prac

W realizacji jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 167,1 km i wartości ok. 3,2 mld zł:

woj. lubelskie 

– Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 to łącznie 12 km, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Gorajca w ciągu DK74 (6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.), 

woj. lubuskie 

– Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,4 km, ok. 305 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2027 r.),

woj. mazowieckie 

– Lipska w ciągu DK79 (6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. podkarpackie

– II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (3 km, ok. 152 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2028 r.),

woj. podlaskie 

– Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Białobrzegów w ciągu DK8 (3,4 km, ok. 182 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),

woj. świętokrzyskie 

– Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. warmińsko-mazurskie 

– Gąsek w ciągu DK65 (3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),

woj. wielkopolskie 

– Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2025 r.), 
– Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2025 r.), 
– Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. zachodniopomorskie 

– Gryfina w ciągu DK31 (5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2024 r.), 
– Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Szwecji w ciągu DK22 (4,2 km, ok. 60,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.),
– Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km, ok. 55 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),
– Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km, ok. 175,5 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),
– Stargardu w ciągu DK20 (4,5 km, ok. 76 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.).

Obecnie trwają postępowania przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72,3 km: 

– Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie),
– Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie),
– Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew – Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie),
– Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie),
– Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie),
– Kroczyc w ciągu DK78 o długości 9,1 km (woj. śląskie),
– Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie),
– Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie),
– Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie).

W przygotowaniu jest obecnie 66 zadań o łącznej długości ok. 640 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi – informuje GDDKiA w komunikacie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *