Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

GDDKiA prezentuje stan realizacji Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100)

fot. GDDKiA
Dwadzieścia jeden obwodnic jest na etapie realizacji. Dla dziewięciu trwa przetarg na wybór wykonawcy, a kierowcy korzystają z czterech obwodnic. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad prowadzi prace przygotowawcze dla kolejnych 66 zadań z rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic (PB100). Cały program to ponad 800 km nowych dróg, które wyprowadzą ciężki ruch z miast i mniejszych miejscowości.

Smolajny, Brzezie, Grzymiszew oraz Strykowo uwolnione z ruchu tranzytowego

Pierwszą inwestycją zrealizowaną w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic jest niemal dwukilometrowa obwodnica Smolajn w ciągu drogi krajowej nr 51 (woj. warmińsko-mazurskie). Udostępniono ją do ruchu 19 sierpnia 2022 r. (dwa miesiące przed terminem). Inwestycja obejmowała rozbudowę drogi w istniejącym i budowę częściowo w nowym śladzie. Wybudowano dodatkowe jezdnie do obsługi terenów przyległych, ciąg pieszo-rowerowy, chodniki, dwie pary zatok autobusowych, przejścia dla pieszych z azylami oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Od 29 października 2022 r. kierowcy korzystają też z obwodnicy Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie). Obwodnica o długości 8,5 km pozwala ominąć Brzezie od południowego zachodu, wyprowadzając ruch tranzytowy z centrum miejscowości. 

2024 rok to kolejne dwie miejscowości, które zyskały obwodnicę w ramach PB100 i obie na terenie województwa wielkopolskiego. Od 14 czerwca br. kierowcy mogą korzystać z obwodnicy Grzymiszewa w ciągu drogi krajowej nr 72. Z kolei 23 sierpnia GDDKiA udostępniła do ruchu ponad 3-kilometrową obwodnicę Strykowa w ciągu drogi krajowej nr 32. Oba te zadania zostały objęte bezzwrotnym wsparciem w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).

Postęp prac

W realizacji jest 21 obwodnic o łącznej długości blisko 167,1 km i wartości ok. 3,2 mld zł:

woj. lubelskie 

– Dzwoli wraz z rozbudową DK47 na odcinku Janów Lubelski – Frampol (długość obwodnicy to 2,7 km, a łącznie z przebudową DK74 to łącznie 12 km, wartość ok. 190,4 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Gorajca w ciągu DK74 (6,7 km, ok. 119 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.), 

woj. lubuskie 

– Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (7,3 km, ok. 78 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Krosna Odrzańskiego w ciągu DK29 (11,4 km, ok. 305 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2027 r.),

woj. mazowieckie 

– Lipska w ciągu DK79 (6,4 km, ok. 110 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Pułtuska w ciągu DK61 (19,8 km, ok. 442,2 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. podkarpackie

– II etap obwodnicy Sanoka w ciągu DK28 (3 km, ok. 152 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2028 r.),

woj. podlaskie 

– Suchowoli w ciągu DK8 (15,1 km, ok. 249,1 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Sztabina w ciągu DK8 (4,2 km, ok. 134,8 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Białobrzegów w ciągu DK8 (3,4 km, ok. 182 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),

woj. świętokrzyskie 

– Wąchocka w ciągu DK42 (11,7 km, ok. 283,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. warmińsko-mazurskie 

– Gąsek w ciągu DK65 (3,2 km, ok. 77 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),

woj. wielkopolskie 

– Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2025 r.), 
– Gostynia w ciągu DK12 (17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2025 r.), 
– Żodynia w ciągu DK32 (3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 

woj. zachodniopomorskie 

– Gryfina w ciągu DK31 (5,5 km, ok. 75 mln zł, oddanie do ruchu w IV kw. 2024 r.), 
– Szczecinka w ciągu DK20 (4,4 km, ok. 106,6 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2025 r.), 
– Szwecji w ciągu DK22 (4,2 km, ok. 60,7 mln zł, oddanie do ruchu w II kw. 2027 r.),
– Rusinowa w ciągu DK22 (4,5 km, ok. 55 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.),
– Wałcza w ciągu DK22 (13,3 km, ok. 175,5 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2028 r.),
– Stargardu w ciągu DK20 (4,5 km, ok. 76 mln zł, oddanie do ruchu w III kw. 2027 r.).

Obecnie trwają postępowania przetargowe na realizację dziewięciu obwodnic o łącznej długości 72,3 km: 

– Głogowa w ciągu DK12 o długości 18,5 km (woj. dolnośląskie),
– Srocka w ciągu DK12/91 o długości 3,7 km (woj. łódzkie),
– Skaryszewa w ciągu DK9 o długości 5,1 km wraz z rozbudową DK9 Skaryszew – Iłża o długości 12,2 km (woj. mazowieckie),
– Pilzna w ciągu DK73 o długości 2,6 km (woj. podkarpackie),
– Jasła w ciągu DK73 o długości 9,7 km (woj. podkarpackie),
– Kroczyc w ciągu DK78 o długości 9,1 km (woj. śląskie),
– Pradeł w ciągu DK78 o długości 2,4 km (woj. śląskie),
– Kamionnej w ciągu DK24 o długości 3,4 km (woj. wielkopolskie),
– Kołbaskowa w ciągu DK13 o długości 5,6 km (woj. zachodniopomorskie).

W przygotowaniu jest obecnie 66 zadań o łącznej długości ok. 640 km. Cykl przygotowania inwestycji drogowej to proces złożony i długotrwały. Wymaga on ścisłej współpracy urzędów oraz współdziałania z podmiotami zewnętrznymi – informuje GDDKiA w komunikacie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *