Dostosuj preferencje dotyczące zgody

Używamy plików cookie, aby pomóc użytkownikom w sprawnej nawigacji i wykonywaniu określonych funkcji. Szczegółowe informacje na temat wszystkich plików cookie odpowiadających poszczególnym kategoriom zgody znajdują się poniżej.

Pliki cookie sklasyfikowane jako „niezbędne” są przechowywane w przeglądarce użytkownika, ponieważ są niezbędne do włączenia podstawowych funkcji witryny.... 

Zawsze aktywne

Niezbędne pliki cookie mają kluczowe znaczenie dla podstawowych funkcji witryny i witryna nie będzie działać w zamierzony sposób bez nich. Te pliki cookie nie przechowują żadnych danych umożliwiających identyfikację osoby.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Funkcjonalne pliki cookie pomagają wykonywać pewne funkcje, takie jak udostępnianie zawartości witryny na platformach mediów społecznościowych, zbieranie informacji zwrotnych i inne funkcje stron trzecich.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Analityczne pliki cookie służą do zrozumienia, w jaki sposób użytkownicy wchodzą w interakcję z witryną. Te pliki cookie pomagają dostarczać informacje o metrykach liczby odwiedzających, współczynniku odrzuceń, źródle ruchu itp.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Wydajnościowe pliki cookie służą do zrozumienia i analizy kluczowych wskaźników wydajności witryny, co pomaga zapewnić lepsze wrażenia użytkownika dla odwiedzających.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Reklamowe pliki cookie służą do dostarczania użytkownikom spersonalizowanych reklam w oparciu o strony, które odwiedzili wcześniej, oraz do analizowania skuteczności kampanii reklamowej.

Brak plików cookie do wyświetlenia.

Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Łukasz Łasa, FM Logistic: rozbudowa Euroterminala Sławków to impuls dla rozwoju logistyki intermodalnej w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej

Ogłoszona przez polski rząd rozbudowa Euroterminala Sławków to krok milowy dla sektora transportu i logistyki w Polsce. Obiekt ten ma unikalne położenie – jako najdalej wysunięty na zachód terminal szerokotorowy w Unii Europejskiej, umożliwia bezpośredni przeładunek towarów ze wschodu bez konieczności zmiany rozstawu osi. Dzięki temu pełni rolę kluczowego węzła przeładunkowego na trasach łączących Europę ze Wschodem i Azją, szczególnie w kontekście inicjatyw takich jak Nowy Jedwabny Szlak. Obecnie, z uwagi na trwającą wojnę na Ukrainie, działalność na tej nitce jest zawieszona, ale po zakończeniu działań zbrojnych zyska na znaczeniu - pisze w swoim komentarzu eksperckim Łukasz Łasa, Business Development Manager Multimodal Transport w FM Logistic.

Inwestycje w Sławkowie znacząco poprawią przepustowość, co wpłynie pozytywnie na efektywność operacyjną oraz jakość obsługi ładunków w ruchu intermodalnym. Mówimy tu nie tylko o zwiększeniu fizycznej zdolności przeładunkowej, ale także o lepszej synchronizacji operacji kolej–droga. To przekłada się bezpośrednio na skrócenie czasu dostaw, większą punktualność transportów i obniżenie kosztów logistycznych dla operatorów, a w rezultacie dla klientów końcowych.

Z logistycznego punktu widzenia rozbudowa terminala może przynieść znaczące korzyści dla całego regionu Europy Środkowo-Wschodniej. Sławków zyskuje potencjał, by pełnić rolę bramy towarowej dla ładunków przychodzących z Azji, a następnie redystrybuowanych na rynek UE. Wraz z poprawą infrastruktury transportowej w regionie konkurencyjność polskich operatorów intermodalnych znacznie wzrośnie, ale skorzystają też europejscy gracze tworząc nowe połączenia z tym terminalem.

W kontekście globalnych wyzwań polityczno-gospodarczych, zakłóceń w dostawach morskich czy rosnących kosztów frachtów lotniczych, rozwój infrastruktury lądowej nabiera jeszcze większego znaczenia. Im więcej alternatyw, tym łatwiej będzie budować elastyczne, szybsze ścieżki transportowe oraz odporność w łańcuchach dostaw. Euroterminal Sławków może stanowić realną alternatywę dla portów morskich w zakresie obsługi części ładunków z Dalekiego Wschodu, zwłaszcza tam, gdzie liczy się czas dostawy.

Nie można również pominąć wymiaru środowiskowego tej inwestycji. Transport intermodalny, w którym znaczną część trasy pokonuje kolej, jest bardziej ekologiczny niż tradycyjny transport drogowy. W obliczu rosnących wymogów klimatycznych, strategii dekarbonizacji oraz presji na firmy w zakresie redukcji śladu węglowego, rozwój takich terminali wpisuje się w szerszy kontekst transformacji sektora TSL w Polsce. Przeniesienie choćby części wolumenów z dróg na kolej może mieć istotny wpływ na zmniejszenie emisji CO₂, poprawę bezpieczeństwa na drogach i odciążenie infrastruktury drogowej.

Inwestycja w rozwój Euroterminala to impuls nie tylko dla transportu, ale także dla rozwoju całego zaplecza logistyczno-magazynowego. Wokół nowoczesnych terminali często powstają centra dystrybucji, strefy przemysłowe czy huby usług logistycznych. To oznacza dodatkowe miejsca pracy, rozwój lokalnej gospodarki oraz wzmocnienie pozycji Polski jako regionalnego lidera w zakresie logistyki i dystrybucji.

Rozbudowa Euroterminala Sławków jest więc nie tylko inwestycją infrastrukturalną – to strategiczne wzmocnienie całego systemu logistycznego Europy Środkowo-Wschodniej. To także ważny sygnał dla rynku, że Polska stawia na rozwój transportu intermodalnego jako kluczowego elementu nowoczesnych, zrównoważonych łańcuchów dostaw. W czasach, gdy elastyczność, niezawodność i odpowiedzialność środowiskowa są równie ważne co koszt i czas dostawy, tego typu inwestycje będą odgrywać istotną rolę w kształtowaniu logistyki w najbliższych latach.

Jedna odpowiedź

  1. Fajnie, że realna, merytoryczna decyzja polskiego rządu zyskuje taki medialny rozgłos. Nie spodziewaliśmy się aż takiego zainteresowanie mediów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *