Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

ZDM: powstanie zaawansowana mapa warszawskich ulic

fot. ZDM Warszawa
Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie rozstrzygnął przetarg na wykonanie zdjęć sferycznych oraz skanu 3D stołecznych ulic. Powstanie w ten sposób ortofotomapa z cyfrowymi elementami, która usprawni pracę ZDM oraz będzie stanowić podstawę do dalszego rozwoju zaawansowanego „Street View”.

Warszawa to stale rozwijająca się metropolia. Dlatego wraz z nią musimy rozwijać się także my. Na początku października ogłosiliśmy przetarg na wykonanie sferycznych zdjęć i mobilnego skaningu laserowego jezdni oraz przylegającego do niej terenu. Na oferty czekaliśmy do 5 listopada. Otrzymaliśmy jedną ofertę polsko-holenderskiego konsorcjum składającego się z warszawskiej spółki Smart Factor oraz firmy Cyclomedia i postanowiliśmy z niej skorzystać. Teraz pozostaje podpisać umowę o wartości niecałych 1,2 mln złinformuje ZDM w komunikacie.

Wykonawca będzie miał za zadanie sfotografować i zeskanować 800 km podlegających ZDM ulic oraz przyległego do nich terenu (do 21 metrów). Zarządca dróg zagwarantował sobie również możliwość zwiększenia liczby kilometrów. Zdjęcia i skany pozwolą na zinwentaryzowanie dróg i pasa drogowego. Powstanie z nich także ortofotomapa z dokładnością do 10 cm, która pomoże usprawnić pracę całego ZDM. Jak informuje stołeczny zarządca dróg, to pionierskie rozwiązanie nie tylko na naszym rodzimym podwórku, ale prawdopodobnie również w Europie.

Wspomnianą ortofotomapę można porównać do „Street View”. Jest jednak dużo bardziej dokładna i zaawansowana. Pozwoli m.in. na wykrycie awarii na stołecznych drogach. To jednak jedna z wielu możliwości. Zdjęcia i skany będą poddawane analizie, podczas której wykryty zostanie szereg obiektów, np. oznakowanie uliczne, sygnalizacja świetlna, przydrożne słupy, a z czasem więcej.

Jeśli któryś z rozpoznanych obiektów będzie uszkodzony, to od razu zobaczą to odpowiednie służby. Zobaczą również, jeśli jakiegoś obiektu na drodze lub w jej pasie nie powinno być. Ponadto podczas analizy rozpoznawane są także reklamy. W ten sposób można także lokalizować reklamy nielegalne.

To wciąż jednak nie wszystkie możliwości, jakie daje ortofotomapa. Będzie także pomocna przy projektowaniu organizacji ruchu. Będzie można na nią nałożyć przygotowywane projekty i sprawdzić, czy wszystko się ze sobą pokrywa. Mapa w przyszłości może być również przydatna na przykład dla właścicieli lokali gastronomicznych. Jeśli chcieliby urządzić ogródek gastronomiczny w pasie drogowym, wszystkie wymagane do tego pomiary będzie można wykonać właśnie na ortofotomapie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *