Tak, jak zespół Ferrari musi być przygotowany do każdego startu, tak zespoły CEVA muszą w odpowiedni sposób zarządzać operacjami logistycznymi i dostawami sprzętu, gwarantując jego dostępność na każdym torze wyścigowym. Kluczowe znaczenie ma umiejętność przewidywania i precyzyjnego planowania procesów logistycznych, dostosowanych do intensywnego harmonogramu i kalendarza wyścigów, odbywających się w różnych miejscach na świecie, często w odstępie zaledwie jednego tygodnia.
Różne środki transportu dla optymalizacji dostaw
W ubiegłym roku zespół Ferrari wystartował w 23 wyścigach Grand Prix F1, co wymagało od zespołu CEVA przygotowania 54 etapów logistycznych. Dzięki zintegrowanemu podejściu i doskonałości operacyjnej CEVA zapewniła sprawne dostawy sprzętu na 5 kontynentów, z gwarancją terminowości dostaw, kontroli kosztów i bezpieczeństwa ładunków. Zastosowane rozwiązania multimodalne, w oparciu o różne środki transportu, ułatwiły optymalizację procesów transportowych, od odbioru sprzętu po jego dostawę na kolejne miejsca wyścigów, z uwzględnieniem specyficznych wymagań i ograniczeń dla danej trasy.
Ślad węglowy zredukowany nawet o 90%
Eksperci CEVA projektują rozwiązania logistyczne dla Ferrari tak, aby zminimalizować ślad węglowy. Gdy tylko jest to możliwe, wybierany jest transport morski. To pozwala na redukcję emisji CO2 od 70% do 90% w porównaniu z lotniczym. CEVA przygotowuje też innowacyjne rozwiązania w oparciu o transport kolejowy. Na przykład, w ubiegłym roku po raz pierwszy w historii Formuły 1, sprzęt Ferrari został przewieziony koleją na wyścigi GP w Ameryce Północnej. Załadowany do 6 kontenerów sprzęt najpierw przetransportowano ok. 3218 km z Montrealu (Kanada) do Austin (USA, Teksas), a następnie ponad 3 200 km z Austin do Las Vegas w Newadzie. Wykorzystanie połączeń kolejowych między trzema miastami pozwoliło na obniżenie emisji CO2 o 90% w porównaniu z transportem lotniczym i o 32% z dostawami drogowymi.
Szybka reakcja sytuacjach kryzysowych
Działania w sytuacjach kryzysowych, takich jak klęski żywiołowe czy napięcia geopolityczne wpływające na trasy morskie, pokazują znaczenie elastyczności, umiejętności skutecznej reakcji na nieprzewidziane sytuacje i zdolności do natychmiastowego dostosowywania strategii logistycznych.
Przykładem może być ubiegłoroczna powódź, która dotknęła północne Włochy i z powodu której odwołano Grand Prix na torze Imola. Zarządzanie transportem ok. 45 ton sprzętu z miejsca imprezy wymagało od CEVA ścisłej współpracy i koordynacji działań nie tylko z zespołem Ferrari, ale też organizatorami GP, lokalnymi władzami i służbami ratowniczymi. Jednym z największych wyzwań było zabezpieczenie sprzętu przed powodzią a następnie opracowanie planu przetransportowania go przez region z nieprzejezdnymi drogami. Dzięki szybkiej reakcji i efektywności operacyjnej zespołu CEVA, udało się nie tylko przewieźć uszkodzony sprzęt do Maranello (siedziba Ferrari), ale też dostarczyć pozostałe materiały na kolejne Grand Prix w Monako, zgodnie z harmonogramem.
Zasoby, doświadczenie i współpraca
CEVA Logistics zapewnia wsparcie logistyczne zespołu Scuderia Ferrari od 2022 r., wykorzystując globalne zasoby, rozbudowaną sieć połączeń drogowych, morskich, lotniczych i kolejowych, a przede wszystkim wiedzę ekspercką i innowacje. Podstawą sukcesu jest bliska współpraca między zespołami CEVA zlokalizowanymi w Assago na przedmieściach Mediolanu, a Ferrari w oddalonym o 200 km Maranello. Synergia, oparta na szybkiej reakcji i doskonałości operacyjnej, gwarantuje efektywność na każdym etapie procesu, od tworzenia planów transportowych po dostawy na tory wyścigowe.
źródło: CEVA Logistics