Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

DACHSER Chem Logistics podsumowuje ubiegły rok

fot. Dachser
Przemysł chemiczny należy do największych i najbardziej konkurencyjnych sektorów gospodarki, dostarczając kluczowe produkty pośrednie, końcowe oraz specjalistyczne rozwiązania praktycznie wszystkim innym branżom. Jest to możliwe głównie dzięki standardom produkcji, kompleksowej infrastrukturze oraz dopasowanej logistyce.

Według Europejskiej Rady Przemysłu Chemicznego (Cefic), przemysł chemiczny w Europie, który zatrudnia ponad 1,2 miliona osób w 2022 roku osiągnął wartość 760 miliardów euro, co oznacza wzrost o prawie 23 procent w stosunku do 2021 roku. Jako drugi co do wielkości producent po Chinach odgrywa kluczową rolę w napędzaniu innowacji w innych branżach. Faktycznie, inwestuje on rocznie ponad 9,9 miliarda euro (dane z 2021 roku) w badania i rozwój. Według Polskiej Izby Przemysłu Chemicznego (PIPC), tylko w Polsce firmy chemiczne w 2022 roku odnotowały imponujący wynik ponad 488,1 miliarda złotych przychodu, zatrudniając około 343 tys. osób. Co stanowi istotny filar gospodarki narodowej.

A jak wyglądał rok 2023? Według ekspertów PIPC był to czas intensywnych wyzwań, które wpłynęły na jego globalną kondycję. Wojna w Ukrainie, eskalacja przemocy w Strefie Gazy i na koniec ataki na statki na Morzu Czerwonym. Wszystkie te wydarzenia mocno odbiły się na światowym handlu oraz zachwiały łańcuchami dostaw surowców i bezpieczeństwem energetycznym. Europejski przemysł chemiczny mierzył się również ze słabym popytem, rosnącymi stopami procentowymi, inflacją i coraz bardziej zauważalną konkurencją ze strony azjatyckich producentów. Na dodatek miało to miejsce w czasie, gdy unijny przemysł chemiczny musi stać się neutralny dla klimatu, co oznacza największą transformację w historii sektora.

Czy dla logistyki towarów chemicznych był to równie wymagający rok?

W 2023 roku branża TSL mierzyła się z podobnymi wyzwaniami co inne sektory gospodarki. Do kluczowych wydarzeń kształtujących obraz branży możemy doliczyć konsekwencje podniesienia wysokości opłat w Niemczech i zmian przepisów dotyczących pojazdów napędzanych skroplonym gazem ziemnym. Mimo tych wyzwań DACHSER Chem Logistics w Polsce zanotował rok do roku wzrost na poziomie 9,9%.

W 2023 roku DACHSER Chem Logistics obsłużył około 3,7 miliona przesyłek o łącznej wadze 3,1 miliona ton, w tym 1,2 miliona przesyłek niebezpiecznych towarów. Dzięki swojej globalnej sieci drogowej, lotniczej i morskiej oraz wysokim standardom jakości i bezpieczeństwa dostawca usług logistycznych jest zaufanym partnerem w branży logistyki chemii. Świadczy o tym udana współpraca z Niemieckim Stowarzyszeniem Przemysłu Chemicznego (Verband der Chemischen Industrie e.V. lub VCI). Partnerstwo w zakresie europejskiej logistyki drobnicowej zostało nawiązane w 2009 roku, a w zeszłym roku DACHSER i VCI zdecydowały się na przedłużenie umowy do 2029 roku.

Dostęp do wszystkich światowych rynków sprzedaży i zakupów

DACHSER posiada własną europejską sieć transportową z codziennymi liniami obsługującymi Europę, kraje WNP, Afrykę Północną i część krajów Bliskiego Wschodu. Stosowanie jednolitych standardów logistycznych obowiązujących we wszystkich operacjach, bezpośrednie transporty, platformy i rozwiązania hubowe pozwalają bezpośrednio minimalizować częstotliwość manipulowania wrażliwymi towarami chemicznymi. To podejście zwiększa zarówno bezpieczeństwo, jak i jakość całego procesu związanego z obchodzeniem się z produktami chemicznymi.

Rozwiązanie DACHSER Chem Logistics jest oferowane dla transportów lotniczych, morskich oraz międzynarodowego transportu drobnicowego, z czego w Polsce operator obsługuje około 80 codziennych linii eksportowych do Europy.

Całościowe, branżowe koncepcje logistyczne są kluczowym filarem strategii DACHSER Chem Logistics. Główną rolę w tym zakresie odgrywają zintegrowane systemy zarządzania transportem i magazynowaniem DACHSER. Centrum EDI jako centralna platforma komunikacyjna, portal online eLogistics oraz narzędzie do zarządzania zdarzeniami w łańcuchu dostaw, ActiveReport. Bezpieczeństwo danych dla tych systemów jest certyfikowane zgodnie z normą ISO 27001.

Ludzie mają znaczenie

Prawidłowa obsługa towarów niebezpiecznych w całym łańcuchu logistycznym wymaga wysoko wykwalifikowanych specjalistów oraz jednolitych standardów. W tym celu DACHSER w swoim centralnym systemie zarządzania towarami niebezpiecznymi dla Logistyki Drogowej, Lotniczej i Morskiej, ustalił znormalizowane, wewnętrzne przepisy z określonymi wyłączeniami transportu i ocenami ryzyka.

Operator zatrudnia około 250 regionalnych doradców ds. bezpieczeństwa towarów niebezpiecznych, którzy prowadzą regularne szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne dla około 15 000 pracowników na całym świecie każdego roku.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *