Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Daimler Truck Polska na Kongresie Nowej Mobilności [ZDJĘCIA]

fot. Daimler Truck Polska
Polska premiera eActrosa 600 oraz udział w eksperckim panelu poświęconym kluczowym wyzwaniom, technologiom i rozwiązaniom dla branży zrównoważonego transportu. Daimler Truck Polska uczestniczył w Kongresie Nowej Mobilności, największym w Europie Środkowo-Wschodniej wydarzeniu poświęconym tej tematyce.

Piąty, jubileuszowy Kongres Nowej Mobilności, odbywający się w dniach 24-26 września w łódzkim EXPO, wypełnił wyjątkowo rozbudowany merytorycznie program konferencji. Aż 400 prelegentów z całego świata: wiodących innowatorów branży, przedstawicieli przemysłu, administracji, dyplomatów, polityków oraz innych interesariuszy sektora wzięło udział w panelach odbywających się na pięciu scenach, podzielonych na kilka ścieżek tematycznych. W pierwszym dniu kongresu w dyskusji zatytułowanej Electric Heavy Duty – a Convergence of Technologies Between City and Long-Haul Mobility uczestniczył Igor Kaczorkiewicz, Head of Product & Marketing, PR spółki. Spotkanie odbyło się w ramach ścieżki tematycznej eHDV Forum, a prowadziła je Anna Brzezińska, Dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji, rzecznik prasowy Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych.

Jednocześnie Daimler Truck Polska było jednym ze 150 wystawców branżowych prezentujących swoje produkty i technologie – podczas KNM odbyła się polska premiera najnowszego ciągnika dalekobieżnego z napędem akumulatorowym Mercedes-Benz Trucks: eActrosa 600.

Nowe technologie i nowe perspektywy
Udział elektrycznych pojazdów ciężarowych w całym rynku jest na razie niewielki: ciężarówki z silnikami Diesla wciąż stanowią 95,7% nowych rejestracji. Jednak liczba rejestracji takich pojazdów stale rośnie: w 2024 roku zwiększyła się o 51,6% (3 499 sztuk, co stanowi wzrost z 1,3% w 2023 do prawie 1,9%), a ponad połowa z nich została sprzedana w Niemczech. Podczas dyskusji poświęconej celom wyznaczonym w zakresie udziału elektrycznych ciężarówek w transporcie paneliści rozmawiali m.in. o roli państwa i partnerstwa publiczno-prywatnego w perspektywach usuwania kluczowych barier blokujących ten sektor, takich jak braki w infrastrukturze i dystrybucji energii niezbędnej do ładowania pojazdów oraz wysokie koszty zakupu sprzętu, a także regulacje prawne. Jednocześnie wskazywali na otwierające się możliwości dzięki zaawansowanym technologiom i dostępności samych pojazdów, które – jak udowodnił niedawno zakończony test drogowy eActrosa 600 – już umożliwiają opłacalną eksploatację nie tylko lokalnie, ale i w transporcie dalekobieżnym.

– Już dziś mamy produkt, który jest w stanie zaspokoić potrzeby przewoźników na długich dystansach – mówił Igor Kaczorkiewicz. – Nasz test pozwolił zweryfikować dane: średnie zużycie energii eActrosa 600 w zestawie o masie całkowitej 40 ton wyniosło na dystansie łącznie ponad 15 tys. km 103 kWh/100 km. Co ważne, obydwa biorące w teście pojazdy były ładowane wyłącznie z wykorzystaniem publicznie dostępnej infrastruktury.

Dyskutowano także na temat technologii, które pozwalają rozszerzyć zakres zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych z dystrybucji lokalnej, miejskiej czy z usług komunalnych na transport dalekobieżny. Daimler Truck w tym zakresie może pochwalić się szerokim doświadczeniem. Jako największy na świecie producent pojazdów ciężarowych i pionier rozwiązań dla alternatywnych napędów koncern wypracował szereg technologii i rozwiązań, które obecnie tworzą kompletne portfolio produktów i usług dla szerokiego obszaru branż transportowych.

– Warto przypomnieć, że zaledwie w 2018 roku prezentowaliśmy naszą pierwszą elektryczną ciężarówkę, która dysponowała zasięgiem rzędu 180 km – mówił Igor Kaczorkiewicz. – To pokazuje postęp, jakiego dokonaliśmy w niezwykle krótkim czasie. Sądzimy więc, że zweryfikowane w realnych warunkach dane dotyczące zasięgu eActrosa 600 oraz wiele innych informacji płynących z dopiero co zakończonego testu, ułatwią klientom podejmowanie decyzji zakupowych. Dodatkowo wydłuża się okres użytkowania takiego pojazdu: gwarancja na baterię naszego dalekobieżnego ciągnika wynosi 10 lat lub 1,2 mln km, przy czym zakładamy, że jej pojemność będzie wówczas wynosiła przynajmniej 80%. Jednocześnie nie poprzestajemy na rozwijaniu wyłącznie napędu bateryjnego – od dawna równolegle pracujemy nad rozwiązaniem opartym na wodorowych ogniwach paliwowych, bo wychodzimy z założenia, że sam napęd elektryczny nie udźwignie wyznaczonych celów dekarbonizacji. Musimy mieć drugą opcję – czyli właśnie wodór. Nasz koncepcyjny pojazd GenH2 testowany jest już u klientów i niedawno w ramach takiego testu na pełnych zbiornikach pokonał trasę 1047 km, co pokazuje jego potencjał.

W portfolio marki od ponad roku dostępne są na polskim rynku także eActros 300 i 400, które sprawdziły się doskonale w licznych testach u klientów podczas realnej eksploatacji jako pojazdy do dystrybucji lokalnej na krótkie i średnie dystanse. Z kolei eEconic oraz eActros z zabudową śmieciarki okazały się idealnym narzędziem pracy dla firm zajmujących się zbiórką odpadów w miastach i na terenach podmiejskich.

Polska premiera eActrosa 600
Główną atrakcją stoiska Daimler Truck Polska był eActros 600, którego polska premiera odbyła się właśnie podczas tegorocznego Kongresu Nowej Mobilności. Po raz pierwszy w Polsce można było obejrzeć na własne oczy jeden z najbardziej oczekiwanych przez branżę transportową pojazdów z napędem akumulatorowym. Pierwszy elektryczny ciągnik dalekobieżny Mercedes-Benz Trucks, nagrodzony tydzień wcześniej tytułem „International Truck of the Year” podczas targów IAA w Hanowerze, zapewnia wyjątkową efektywność dzięki trzem modułom akumulatorów o łącznej pojemności 621 kWh, co przekłada się na szacowany zasięg powyżej 500 km, w zależności od warunków. To sprawia, że jest wydajnym i funkcjonalnym narzędziem dla większości firm transportowych, także o zasięgu międzynarodowym.

– Wierzymy, że eActros 600, na który z niecierpliwością czekało wielu naszych klientów, odmieni już najbliższą przyszłość transportu i przyspieszy tak potrzebną nam wszystkim transformację mówił Igor Kaczorkiewicz. – Jednocześnie chcemy aktywnie wspierać przewoźników w tym procesie, dlatego wraz z pojazdami oferujemy kompleksowy ekosystem usług doradczych pod marką TruckCharge, który pomoże klientom sprostać nowym wyzwaniom, jakie niesie elektromobilność. Uwzględniając zapowiadane dotacje państwowe do zakupu pojazdów oraz na rozwój infrastruktury, mimo wciąż istniejących barier, jesteśmy przekonani, że perspektywy przed rozwojem zeroemisyjnego transportu są optymistyczne, a polskie firmy transportowe pozostaną liderem sektora w Europie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *