Poprawa komfortu i bezpieczeństwa na wielu ważnych trasach
W przyszłym roku GDDKiA wydłuży autostradę A2 o ponad 67 km, dzięki czemu połączy ona Białą Podlaską z Warszawą i siecią dróg szybkiego ruchu w Polsce i Europie. Będzie to możliwe, dzięki planowanemu otwarciu czterech odcinków A2 między węzłami Siedlce Południe i Biała Podlaska w woj. lubelskim.
GDDKiA odda też kierowcom trzy odcinki drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim o długości ponad 36 km. Dzięki temu znacząco poprawi się dojazd z Katowic do Bielska-Białej (dwa fragmenty S1 między węzłami Oświęcim i Bielsko-Biała Hałcnów) i dalej do polsko-słowackiego przejścia granicznego Zwardoń-Skalité. Pomiędzy Bielskiem-Białą a granicą państwa udostępniony zostanie bowiem odcinek S1 Przybędza – Milówka z dwoma tunelami, drążonymi w masywie Baraniej Góry.
W 2025 roku oddamy dwa odcinki S3 na północ od Szczecina, o długości 33 km, dzięki czemu stworzymy ekspresowe połączenie stolicy woj. zachodniopomorskiego z tunelem drogowym pod Świną. Będą to też dwa ostatnie odcinki S3 w całym ciągu tej trasy od Świnoujścia do granicy z Czechami w Lubawce. Kierowcy pojadą też odcinkiem drogi ekspresowej S6 od Koszalina do Słupska. Co ważne, oddamy również do ruchu, sąsiadującą z tym fragmentem S6, drugą jezdnię obwodnicy Słupska – pisze GDDKiA w komunikacie.
GDDKiA planuje też udostępnić kierowcom 42 km drogi ekspresowej S7, w tym Obwodnicę Metropolii Trójmiejskiej oraz odcinek Modlin – Czosnów w woj. mazowieckim. Z kolei woj. podlaskie wzbogaci się o 34 km trasy S19. Od uciążliwego ruchu tranzytowego uwolnieni zostaną natomiast mieszkańcy kilkunastu miejscowości, m.in. Opatowa, Suchowoli, Strzelec Krajeńskich czy Wąchocka, które w przyszłym roku pozyskają obwodnice.
Którymi drogami pojedziemy w przyszłym roku
W 2025 r. GDDKiA planuje oddać kierowcom łącznie 400,6 km nowych dróg:
A2 Siedlce Południe – Malinowiec (18,8 km plus ok. 2 km odcinka Siedlce Zachód – Siedlce Południe),
A2 Malinowiec – Łukowisko (20 km),
A2 Łukowisko – Swory (12,5 km),
A2 Swory – Biała Podlaska (14,1 km),
S1 Oświęcim – Dankowice (15,8 km),
S1 Dankowice – Bielsko-Biała Hałcnów (11,9 km),
S1 Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km),
S3 Świnoujście – Dargobądz (17,1 km),
S3 Dargobądz – Troszyn (15,9 km),
S6 Koszalin – Sławno (23,2 km),
S6 Sławno – Słupsk (22,9 km),
S6 obwodnica Słupska (II jezdnia, 9,5 km),
S7 OMT Chwaszczyno – Żukowo (16,2 km),
S7 OMT Żukowo – Gdańsk Południe wraz z obwodnicą Żukowa (22,4 km),
S7 Modlin – Czosnów (9,7 km),
S7 w obrębie Krakowa (2,3 km od w. Grębałów do w. Igołomska wraz z ul. Kocmyrzowską),
S19 Kuźnica – Sokółka Północ (15,8 km),
S19 Haćki – Bielsk Podlaski Zachód (6 km) wraz z odcinkiem DK66 (2,2 km),
S19 Bielsk Podlaski Zachód – Boćki (12,2 km),
S61 Łomża Zachód – Kolno (udostępnimy drugą jezdnię S61 oraz 3 km DK64),
S74/DK9 obwodnica Opatowa (10,9 km),
DK8 obwodnica Suchowoli (15,2 km),
DK8 obwodnica Sztabina (4,3 km),
DK12 obwodnica Gostynia (17,3 km),
DK15 obwodnica Koźmina Wielkopolskiego (5,9 km),
DK20 obwodnica Szczecinka (4,4 km),
DK22 obwodnica Strzelec Krajeńskich (7,3 km),
DK32 obwodnica Żodynia (3,3 km),
DK42 obwodnica Wąchocka (11,7 km),
DK44 obwodnica Oświęcimia (3,5 km),
DK66 obwodnica Bielska Podlaskiego (3 km),
DK74 obwodnica Dzwoli (2,7 km),
DK74 łącznik północny obwodnicy Opatowa (3 km),
DK75 łącznik brzeski (3 km),
DK78 obwodnica Poręby i Zawiercia (odcinek Siewierz – Poręba – Zawiercie,16,7 km),
DK79 obwodnica Lipska (6,4 km).
źródło: GDDKiA