Na trasie pomiędzy Szczecinem a Piłą do podpisania pozostały jeszcze dwie ostatnie umowy na odcinki Szczecin Kijewo – Zdunowo i Łowicz Wałecki – Piecnik. Dla obu zadań trwa postępowanie przetargowe. Liczę na to, że proces inwestycyjny dla całej trasy przebiegnie bez zakłóceń i już w 2028 r. będziemy mogli podróżować nową, komfortową i przede wszystkim bezpieczną drogą ekspresową S10 — powiedział wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Realizacja obu odcinków drogi ekspresowej S10 została zaplanowana w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku i prowadzona będzie w formule Projektuj i buduj. Wykonawcy będą mieć 10 miesięcy od podpisania umowy na opracowanie projektu budowlanego i złożenie wniosku o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Po jej uzyskaniu rozpoczną się prace w terenie, co jest planowane pod koniec 2025 r. Kierowcy z nowej trasy skorzystają w 2028 r.
S10 Stargard – Suchań
Nowa droga ekspresowa rozpocznie się od węzła drogowego Stargard Wschód na końcu obwodnicy Stargardu. S10 ominie od północy Krąpiel, gdzie na przecięciu z drogą powiatową powstanie węzeł drogowy. Dalej ponownie będzie biegła obok obecnego przebiegu DK10. Odcinek zakończy się około 1 km przed węzłem drogowym Suchań.
W ramach inwestycji zaplanowano realizację pary Miejsc Obsługi Podróżnych Tychowo. Powstanie osiem wiaduktów, sześć przejść dolnych dla zwierząt i jedno górne.
S10 Recz – Cybowo
Trasa rozpocznie się za węzłem drogowym Recz, który powstanie na sąsiednim odcinku. Na połączeniu z drogą powiatową w rejonie Żółwina zlokalizowany będzie węzeł drogowy. Odcinek zakończy się około kilometra za mostem na Drawie, przed węzłem drogowym Cybowo.
W ramach inwestycji przewidziano budowę 14 obiektów mostowych – sześciu wiaduktów, mostu, trzech przejść dolnych dla dużych zwierząt i czterech przejść górnych dla dużych zwierząt. Powstanie również 47 przepustów dla płazów i małych zwierząt.
Ponad 113 km nowej drogi ekspresowej
W ramach inwestycji wybudowany zostanie fragment łączący węzeł Szczecin Kijewo (skrzyżowanie z autostradą A6) z gotowymi już odcinkami od Zdunowa na granicy Szczecina do końca obwodnicy Stargardu oraz 7 odcinków od Stargardu do Piły, z wyłączeniem funkcjonującej już od 2020 roku obwodnicy Wałcza.
W nowym śladzie droga ekspresowa S10 będzie omijała miejscowości, przez które przebiega obecna DK10, m.in. Suchań, Recz, Kalisz Pomorski i Mirosławiec. Na węźle Piła Północ – przyszłym połączeniu S10 i S11 – zakończy się odcinek Szczecin – Piła.
Docelowo trasa S10 będzie miała ok. 400 km długości i połączy Szczecin przez Piłę, Bydgoszcz i Toruń z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej w okolicy Naruszewa, a bezpośredni dojazd do stolicy zapewni droga ekspresowa S7.
źródło: Ministerstwo Infrastruktury, PAP