Zakopianka to trasa szczególnie wykorzystywana w okresach turystycznych i widać to bardzo wyraźnie w statystykach GDDKiA. Podczas ferii zimowych odnotowano pierwszy rekord przejazdów – ponad 34 tysiące samochodów jednego dnia. Ta liczba jednak blednie w porównaniu z ruchem, który zaobserwowano latem. Od lipca do połowy września pobito ten rekord aż 10-krotnie!
Tunel i sama Zakopianka nie są typową drogą tranzytową, na których ruch odbywa się głównie w dni powszednie, a w weekendy jest nieco mniejszy. Na tej trasie jest inaczej – większe natężenie ruchu GDDKiA notuje w weekendy, a mniejsze w dni powszednie. Widać wyraźnie, że jest to trasa w znacznym stopniu turystyczna, na której ruch kształtują przede wszystkim pora roku, kalendarz świąt i pogoda.
Te dwa zupełnie różne oblicza – powszednie i weekendowe – świetnie widać w statystykach przejazdu przez tunel. Nawet latem od poniedziałku do czwartku ruch zwykle niewiele przekraczał 22 tysiące pojazdów na dobę (w samym roku szkolnym w te dni było to ok. 20 tysięcy samochodów). Od piątku do niedzieli było to już prawie 29 tysięcy aut każdego dnia.
Tunel czuły na szkołę i pogodę
Branża turystyczna często wskazuje, że największa liczba klientów i wakacyjnych wyjazdów przypada na pierwszą połowę sierpnia. Dane z tunelu zdecydowanie potwierdzają te opinie. Między 27 lipca (czwartek) a 21 sierpnia (poniedziałek) każdego dnia przez tunel przejeżdżało od 23 do nawet ponad 38 tysięcy pojazdów (średnio prawie 29 tysięcy dziennie).
Kalendarz świąt i pogoda także nie pozostają bez wpływu na ruch na Zakopiance. Długi weekend związany ze Świętem Wojska Polskiego (15 sierpnia), przypadającym w tym roku we wtorek, to siedem kolejnych, niezwykle intensywnych drogowo dni. Od czwartku (10 sierpnia) do środy (16 sierpnia) tunelem codziennie przejeżdżało średnio ponad 33 tysiące pojazdów. Od piątku (11 sierpnia) do wtorku (15 sierpnia) niemal codziennie przekraczany był wcześniejszy, feryjny rekord 34 tysięcy samochodów. Niemal, gdyż w poniedziałek 14 sierpnia frekwencja wyniosła „zaledwie” ponad 31 tysięcy aut.
Jeden z piękniejszych pogodowo weekendów tego lata wypadł 8-10 września, tuż po rozpoczęciu zajęć w szkołach. W piątek ruch wyniósł 29 tysięcy samochodów, a w sobotę 32 tysiące. Obie te liczby są bardzo zbliżone do zwykłego, wakacyjnego natężenia. Jednak niedziela była wyjątkowa – tego dnia tunelem przejechało po raz pierwszy ponad 40 tysięcy pojazdów. Dokładnie 40 524! To jeden z wielu dowodów na to, w jaki sposób pogoda kształtuje ruch na Zakopiance.
W samo południe
Najmniejszy ruch w ciągu dnia (a raczej doby) obserwowano rzecz jasna nocą. Między 1 a 4 nad ranem przez tunel przejeżdża zwykle łącznie pół tysiąca aut. Najwięcej samochodów jeździ między 12 a 13 – prawie dwa tysiące. Każdego dnia tunelem przejeżdżało latem ok. 25 tysięcy samochodów. 2/3 tych podróży przypadało na godziny od 9 do 19.
Powrót z pięknego weekendu
Największy ruch w czasie jednej godziny w jednej nitce tunelu odnotowano we wspomnianą już niedzielę 10 września. Od 17 do 18 w kierunku Krakowa przejechało 2372 samochodów, a od 18 do 19 zaledwie o 2 mniej! Oznacza to, że co 1,5 sekundy do tunelu wjeżdżał jeden samochód. I tak przez trzy godziny, bo między 19 a 20 zmniejszenie ruchu było jedynie symboliczne (2264 aut). Tego jednego popołudnia w ciągu niespełna 5 godzin tunelem w kierunku stolicy Małopolski przejechało tyle samochodów, ile zwykle jedzie przez całą dobę. Tak duży ruch od razu odbił się na spadku średniej prędkości przejazdu, która zwykle waha się między 80 a 90 km/h. W momentach największego natężenia ruchu było to niewiele ponad 60 km/h.
źródło: informacja prasowa GDDKiA
Jedna odpowiedź
To, co najbardziej mi imponuje w Twoim wpisie, to umiejętność łączenia teorii z praktyką. Przykłady z życia, które zostały wplecione, sprawiły, że każdy punkt stał się bardziej zrozumiały i bliski czytelnikowi.