Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:
PARTNERZY PORTALU:

Partnerzy działu:

Trenerzy Girteki o jeździe elektrycznymi samochodami ciężarowymi

fot. Girteka
Girteka promuje inicjatywy na rzecz dekarbonizacji i zrównoważonego transportu drogowego, w oparciu o elektryczne samochody ciężarowe czy rozwiązania intermodalne. Tu kluczową rolę odgrywają zarówno umiejętności i wiedza kierowców jak i instruktorów, którzy odpowiadają za ich przygotowanie. Trenerzy Akademii Kierowców Girteki wzięli udział w szkoleniu i testach funkcjonalności nowego elektrycznego samochodu ciężarowego Volvo. Mogli ocenić nie tylko specyfikę jazdy BEV, ale też wskazać najważniejsze aspekty, które trzeba uwzględnić w szkoleniach dla kierowców, którzy do tej pory jeździli samochodami z silnikiem diesla.

To właśnie cisza wewnątrz i na zewnątrz samochodu jest jednym z najczęściej podkreślanych aspektów odróżniających ciężarówki z napędem elektrycznym od tych z silnikiem spalinowym. Jak zauważają trenerzy, pojazdy elektryczne zapewniają znacznie lepsze warunki pracy kierowców, z mniejszym hałasem, który mógłby im przeszkadzać lub irytować podczas realizacji dostaw ładunków.

Zaletą BEV jest płynniejsze przyspieszanie, niezależnie od pozycji pedału gazu i możliwość generowania energii elektrycznej za pomocą hamulca głównego. Dzięki osiągnięciu maksymalnego momentu obrotowego od początku biegu, kierowcy mogą szybciej zmieniać biegi na wyższe. Łatwiejsze jest też korzystanie z hamulca silnikowego. Z kolei, jak zauważają trenerzy, wciąż największym wyzwaniem dla kierowców elektrycznych samochodów ciężarowych pozostaje infrastruktura punktów ładowania. Nawet znając natężenie ruchu i prawdopodobieństwo wystąpienia korków, kierowcom może być trudno precyzyjnie obliczyć zasięg i przewidzieć, jak daleko mogą jechać.

Zasady ekonomicznej jazdy

Niezależnie od rodzaju stosowanego paliwa, zasady ekonomicznej jazdy pozostają takie same. W szkoleniach z jazdy BEV należy jednak uwzględnić metody gromadzenia energii a tu, co podkreślają trenerzy Girteki, bardziej efektywnym sposobem będzie stosowane techniki toczenia (swobodne poruszanie się pojazdu bez przyspieszania i hamowania). Dlaczego? Kierowcy często nadmiernie korzystają z głównego hamulca w celu zgromadzenia większej ilości energii, a to skraca czas, w którym samochód mógłby się swobodnie toczyć bez zużycia energii. Istotne jest również zwrócenie uwagi na monitorowanie poziomu naładowania baterii w zależności od różnych temperatur otoczenia.

Ważna współpraca z producentami samochodów

Utrzymanie wysokiego poziomu umiejętności kierowców i tym samym efektywności usług logistycznych wymaga nie tylko dobrego przygotowania trenerów, ale też ich współpracy z producentami samochodów.

Takie podejście pozwala trenerom Girteki przekazywać wiedzę 12 000 kierowców i zapewnić przygotowanie ich do obsługi zaawansowanych technologicznie samochodów. W przypadku pojazdów BEV, szkolenia ukierunkowane są na sposoby zarządzania energią, optymalizację zasięgu i techniki ekonomicznej jazdy, co jest kluczowe dla ich efektywnego wykorzystania.

W kierunku zrównoważonych rozwiązań

Wdrożenie pojazdów BEV jest znaczącym krokiem w kierunku zrównoważonej logistyki, ale jednocześnie wymaga odpowiedniego przygotowania do ich wdrożenia. Dla zintegrowania elektrycznych samochodów ciężarowych z operacjami konieczne jest zrozumienie ich możliwości i sposobów użytkowania. A to zapewniają nie tylko zaawansowane programy szkoleniowe, ale też praktyczne doświadczenie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *