Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

DSV – Global Transport and Logistics podsumowuje wyniki za 2023 rok

kontenery na placu logistycznym
fot. Freepik.com
DSV – Global Transport and Logistics, jeden z największych operatorów logistycznych na świecie, opublikował raport roczny oraz raport zrównoważonego rozwoju za 2023 rok. Spółka podsumowała ostatnie 12 miesięcy oraz przedstawiła perspektywy na 2024.

DSV – Global Transport and Logistics jest jednym z największych na świecie operatorów logistycznych. Dostarcza i zarządza rozwiązaniami w łańcuchu dostaw dla tysięcy firm – od małych, rodzinnych biznesów, po międzynarodowe korporacje. Działając globalnie, odpowiada za utrzymanie płynności łańcuchów dostaw w ponad 80 krajach i zatrudnia ponad 75 000 specjalistów.

W 2023 roku DSV wypracowało zysk brutto w wysokości 43,818 mld DKK (ok. 24,99 mld PLN) i EBIT (zysk operacyjny przed potrąceniem odsetek od zaciągniętych zobowiązań oprocentowanych i podatków) bez zdarzeń jednorazowych na poziomie 17,723 mld DKK (ok. 10,299 mld PLN). W porównaniu do 2022 roku, który był rekordowym zarówno dla DSV, jak i całego sektora, zysk brutto spadł o 17,89%, zaś EBIT o 29,68%. Co ważne, wyniki te zostały wypracowane pomimo spadku przychodów o 56,3%. Zaprezentowane wyniki są zgodne z ostatnią opublikowaną przez spółkę prognozą i oczekiwaniami rynku.

Globalna dekoniunktura napina łańcuchy dostaw

Kluczowym czynnikiem mającym wpływ na zmiany w prezentowanych wynikach było spowolnienie rozwoju gospodarczego, które można zaobserwować na całym świecie. Spowodował on spadek produkcji oraz popytu, a co za tym idzie: ilości wolumenów, szczególnie w transporcie lotniczym.

W związku ze zmianami w kierownictwie spółki była to jego ostatnia prezentacja raportu rocznego na tym stanowisku, dlatego poza komentarzem do wyników skorzystał on z okazji, aby podziękować współpracownikom.

W raporcie spółka przedstawiła również wstępne prognozy dot. oczekiwanych wyników finansowych w 2024 roku. Zdaniem DSV w ciągu najbliższych 12 miesięcy dojdzie do powrotu wzrostów wolumenów w transporcie lotniczym i morskim, wraz z odbudową globalnej koniunktury. Ze względu na niższy średni zysk brutto nie przełoży się to jednak na poprawę wyników finansowych. Dla rynku drogowego DSV przewiduje brak lub bardzo niski wzrost, zaś w obszarze magazynowym i logistyki kontraktowej oczekiwane jest wyższe niż w ubiegłym roku tempo wzrostu. Zysk EBIT DSV przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych ma pozostać na poziomie podobnym do tegorocznego i wynieść
od 15 do 17 mld DKK (od ok. 8,734 do ok. 9,897 mld PLN).

Droga do dekarbonizacji

Poza publikacją danych finansowych DSV opublikowało również raport zrównoważonego rozwoju opisujący działania firmy w zakresie ESG (kwestii środowiskowych, społecznych i ładu korporacyjnego). Największy spadek emisji CO2 grupa DSV odnotowała w zakresie 3. (emisje pośrednie generowane w całym łańcuchu wartości), ponieważ wyniósł on aż 24,2%. W związku z rozwojem firmy i zwiększeniem liczby wykorzystywanych pojazdów ciężarowych emisje w zakresie 1. w 2023 roku wzrosły o 2,3%. Jednocześnie dużą redukcję udało się uzyskać w zakresie 2. (pośrednie emisje pochodzące z wykorzystywanej przez firmę importowanej energii elektrycznej, cieplnej, pary technologicznej czy chłodu) gdzie odnotowany został spadek o 14,6%. Udało się to osiągnąć m.in. dzięki wzrostowi wykorzystania energii ze źródeł odnawialnych w obiektach DSV i realizacji projektów mających na celu optymalizację lub redukcję zużycia prądu.

Długofalowym celem operatora jest osiągnięcie pełnej neutralności klimatycznej do 2050 r. W najnowszym raporcie DSV zaprezentowało więc ścieżki dekarbonizacji dla swoich trzech głównych dywizji (Solutions, Road i Air&Sea) z uwzględnieniem kamieni milowych, które zostaną zrealizowane w krótkoterminowej perspektywie. Założenia te zostały zatwierdzone przez Science Based Target Initiative, która weryfikuje obietnice składane przez firmy pod kątem kryteriów wykonalności oraz zgodności z wiedzą naukową. Science Based Targets Initiative jest inicjatywą o światowym zasięgu, którą powstała w wyniku współpracy m.in. UN Global Compact, UN Caring for Climate i WWF Climate Savers. Mapy dekarbonizacji DSV przedstawiającą cztery kluczowe elementy wymagane do osiągnięcia celów w zakresie dekarbonizacji:
• Poprawa efektywności energetycznej
• Zastępowanie paliw kopalnych w transporcie
• Rozwój infrastruktury do produkcji energii odnawialnej i ładowania pojazdów
• Otwartość na innowacje i nawiązywanie partnerstw

Poza pracą nad redukcjami emisji wewnątrz firmy DSV realizuje strategię w obszarach społecznych i ładu korporacyjnego m.in. poprzez wdrażanie Polityki Zarządzania Różnorodnością i Polityki Praw Człowieka. DSV oferuje wsparcie także swoim klientom w zakresie dekarbonizacji ich łańcuchów dostaw w ramach szeregu rozwiązań z zakresu zielonej logistyki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *