Transport szczególnie dużych ładunków będzie odbywał się w zestawie powiązanym, złożonym z kilku ciężarówek. Tzw. masa całkowita zestawu ciężarowego, czyli łączna masa pojazdów i ładunku, może wtedy znacznie przekraczać 1000 ton. Przedsiębiorstwo transportu ciężkiego Viktor Baumann specjalizuje się w tego typu operacjach – będzie wykorzystywać tę ciężarówkę specjalną między innymi do transportu transformatorów i wymienników ciepła.
Arocs SLT 4463 AS 8×6 jest jedynym pojazdem z napędem na wszystkie koła z typoszeregu Arocs wyposażonym w szeroką kabinę kierowcy. Pojazd doposażono w kabinę BigSpace, umożliwiającą realizację dłuższych operacji w obsadzie dwuosobowej. Ten ważny etap w procesie przebudowy ciężarówki zrealizowała firma Paul Nutzfahrzeuge. Ponadto w wykonaniu pojazdu uczestniczyły firmy RKG TruckService – partner kontraktowy Mercedes-Benz Trucks, fabryka Mercedes-Benz w Wörth oraz zakład Mercedes-Benz w Molsheim, specjalizujący się w przebudowach pojazdów.
Przekazujemy dziś pojazd, który po kilkumiesięcznej przebudowie wyznacza nowe wzorce w transporcie ciężkim. Dzięki doskonałej współpracy wszystkich zaangażowanych partnerów, jesteśmy pewni, że ten wysokotonażowy samochód ciężarowy znakomicie sprawdzi się pod każdym względem i zapewni kierowcy bardzo komfortowe miejsce pracy – mówi Ronald Ott, szef działu sprzedaży Mercedes-Benz Trucks & Fuso w Niemczech.
Dzięki obecności takiej ciężarówki w naszej flocie nie ma już praktycznie ładunku, który byłby dla nas zbyt duży lub zbyt ciężki. Firmy realizujące przebudowę świetnie się spisały i umożliwiły wszystko, czego sobie zażyczyliśmy – dodaje Matthias Kirschner, szef floty samochodowej w firmie Viktor Baumann.
Wyjątkowa ciężarówka do ciężkich zadań
W realizowanych przez firmę Baumann operacjach z ekstremalnie ciężkimi ładunkami dwie, trzy lub więcej sprzęgniętych ze sobą ciężarówek ciągnie wieloosiową platformę, np. przyczepę niskopodwoziową czy zagłębioną, a kolejna ciężarówka ją pcha. Nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8×6 ze sprzęgiem przystosowanym do ciągnięcia masy nawet 1000 ton jest przewidziany do zastosowania jako ostatni pojazd ciągnący zestawu, a więc jako łącznik z przyczepą. Transport takich ładunków jest na przykład konieczny, gdy trzeba dostarczyć na miejsce przeznaczenia ciężkie, niepodzielne elementy, takie jak wymienniki ciepła czy transformatory energetyczne. Opisywany pojazd już fabrycznie był wyposażony we wzmocnioną ramę i odpowiedni układ napędowy. Natomiast zakład Mercedes-Benz w Molsheim stworzył techniczne warunki do jego zastosowania w segmencie transportu ciężkiego – poprzez doposażenie ciężarówki w oś pchaną oraz zamontowanie sprzęgów do transportu ciężkiego z przodu i z tyłu, a także
mechanizmu przesuwnego do transportu ciężkiego. W celu zwiększenia nacisku na koła, a tym samym trakcji, u dolnobawarskiego producenta pojazdów specjalnych Paul zamontowano tzw. skrzynię balastową firmy Greiner. Zespół z Vilshofen an der Donau zakończył kompleksową przebudowę montażem szerokiej kabiny kierowcy.
Przekazanie pojazdu specjalistycznemu przedsiębiorstwu transportu
ciężkiego Viktor Baumann
W połowie października 2023 r., po upływie niecałego roku od produkcji pojazdu bazowego, specjalnie przebudowana ciężarówka powróciła do Wörth am Rhein. Punktualnie na czas przekazania specjaliści z TÜV dokonali indywidualnej homologacji pojazdu specjalnego zgodnie z §13 rozporządzenia WE w sprawie homologacji pojazdów. Pojazd jest więc
natychmiast gotowy do użytkowania, a po przekazaniu przejedzie wzdłuż Renu do siedziby firmy Viktor Baumann między Bonn a Kolonią.
Dzięki swemu ponad 130-letniemu doświadczeniu, firma Baumann jest – według informacji własnych – jednym z wiodących specjalistycznych przedsiębiorstw transportu ciężkiego w Niemczech. Już teraz w centrali Baumanna planowane są transporty z udziałem mocnego nabytku floty. Przebieg przyszłych tras wyznacza się z dokładnością co do centymetra, ze szczególnym uwzględnieniem kluczowych punktów, takich jak mosty, ciasne zakręty czy wzniesienia. Zaraz po skompletowaniu wszystkich pozwoleń nowy Mercedes-Benz Arocs SLT 4463 AS 8×6 o mocy 625 KM ruszy w nocną trasę w zestawie do transportu ciężkiego o masie przekraczającej 1000 ton.
Etapy przebudowy w szczegółach
W największym zakładzie przebudowy pojazdów Mercedes-Benz Trucks specjalne życzenia klientów realizuje jednostka biznesowa Mercedes-Benz Custom Tailored Trucks (CTT). Zakład we francuskim Molsheim wyposażył ciężarówkę w oś pchaną ze wspomaganiem ruszania poprzez sterowanie odciążaniem, dzięki czemu stała się ona pojazdem czteroosiowym 8×6. Pojazd doposażono również w sprzęg siodłowy, mechanizm przesuwny do transportu ciężkiego, sprzęgi przyczepowe do transportu ciężkiego z przodu, w tym sprzęg do transportu ciężkiego Rockinger typ 56e, i z tyłu – w tym 1000-tonowy sprzęg przyczepowy Rockinger typ RO58E. Do tego doszedł stelaż do transportu ciężkiego z dodatkowym układem chłodzenia, 900-litrowy zbiornik paliwa i układ hydrauliczny do sterowania naczepą. Po około 14 tygodniach spełniono warunki zastosowania ciągnika do transportu ciężkiego i zakończono przebudowę w Molsheim.
Firma Paul Nutzfahrzeuge GmbH, będąca ważnym partnerem MercedesBenz Trucks, zajmuje się zabudową i przebudową pojazdów użytkowych oraz dostarcza rozwiązania dla pojazdów specjalnych. W przypadku wysokotonażowej ciężarówki dla Baumanna zespół firmy Paul, realizujący przebudowę pojazdu, zastąpił kabinę StreamSpace o szerokości 2,3 m kabiną BigSpace o szerokości 2,5 m. Nowa kabina kierowcy posiada niewielki tunel silnika o wysokości ok. 100 mm, aby ciężarówka nie przekraczała dopuszczalnej wysokości całkowitej czterech metrów. W tym celu obniżono także przednie zawieszenie pojazdu. Wymiana kabiny wymagała również adaptacji wszelkiego rodzaju elementów wyposażenia wnętrza, takich jak deska rozdzielcza, łóżko czy szuflady. Ponadto Paul zamontował za kabiną kierowcy dodatkową wieżę ze schowkami oraz skrzynię balastową. Łącznie firma Paul zamontowała na nowo lub wymieniła ok. 9500 elementów. Wykonując to specjalne zlecenie, wykorzystywano maksymalnie wiele seryjnych komponentów Mercedes-Benz Trucks, aby zachować charakter i cechy ciężarówki z trójramienną gwiazdą. Realizacja opisanych etapów przebudowy trwała około czterech miesięcy.
źródło: informacja prasowa Daimler Truck Polska