Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Port Szczecin-Świnoujście: w przeładunkach stabilnie z dużym wzrostem drewna

Wyniki Portów Szczecin i Świnoujście po trzech kwartałach 2024 roku plasują się na stabilnym poziomie. Wartości zbliżone do zeszłorocznych zauważyć można m.in. w przeładunkach drobnicy – zarówno promowej, jak i całego tego sektora ładunkowego. Niezmienne wyniki odnotowano także w przypadku strategicznego z punktu widzenia państwa surowca: LNG.

Duży wzrost odnotował Port Szczecin w przeładunkach drewna. Ta grupa ładunkowa zwiększa swój udział w wynikach Portu już od początku roku. Przodowała w wynikach drugiego kwartału tego roku, kiedy to wzrosła o ponad 60% rok do roku, by teraz odnotować wzrost na poziomie aż 94,5%.

Koniec trzeciego kwartału

Wykonanie przeładunków po trzech kwartałach wyniosło 23,9 mln ton (narastająco), co w stosunku do ubiegłego roku zakończyło się różnicą na poziomie -11,4%. Istotny wpływ na spadki przeładunków, miał przede wszystkim węgiel – w tej grupie ładunkowej odnotowano rok do roku ponad 60% spadek (blisko 62%). Odnotowano niższe wyniki także w przeładunkach zboża oraz paliw.

Odnoszenie obecnej sytuacji do poprzedniego roku jest obarczone pewnym błędem, wynikającym z nadzwyczajnych wartości przeładunków węgla w latach 2022 i 2023, co było spowodowane sytuacją geopolityczną i zmianą łańcuchów dostaw, a to z kolei wynikało z pilnej potrzeby uzupełnienia niedoborów tego surowca – tłumaczy Jarosław Siergiej, prezes ZMPSiŚ. Obecnie sytuacja normuje się i podlega już typowym trendom rynkowym oraz relacji popytu i podaży.

Zauważamy powrót do wartości przeładunków zbliżonych do roku 2021. – Ta tendencja jest widoczna m.in. w średniej wartości przeładunków dobowychwyjaśnia prezes.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *