Najczęstsze powody sporów
W przypadku sektora TSL, najczęstszymi powodami sporów są:
- zaległe płatności,
- szkody w trakcie transportu,
- braki i błędy w dokumentacji,
- niewłaściwe rozliczanie diet i czasu pracy,
- kwestie związane z ubezpieczeniami transportowymi (odmowy wypłaty odszkodowania)
- sytuacje nadzwyczajne, takie jak pandemia COVID-19 i restrykcje związane z przewozami międzynarodowymi,
- roszczenia regresowe.
Największym wyzwaniem dla przedsiębiorców są kwestie finansowe, wynikające głównie z opóźnionych płatności. Możemy to wywnioskować na podstawie analizy danych wywiadowni gospodarczej Dun & Bradstreet z maja 2023 roku. Według niej, aż 7 na 10 firm transportowych doświadcza problemów finansowych. Co ciekawe, na jedno przedsiębiorstwo spedycyjne przypada około 100 tys. zł zaległości wobec banków i podwykonawców, natomiast dla firm transportowych jest to około 74 tys. zł.
Metody rozwiązywania sporów
Spór możemy rozwiązać na wiele sposobów, na przykład poprzez:
- negocjacje, których celem jest osiągnięcie porozumienia lub rozwiązanie konfliktu pomiędzy jego uczestnikami, gdzie prawnik może reprezentować jedną ze stron,
- mediacje, czyli wykorzystanie osoby trzeciej, na przykład prawnika, do wypracowania właściwego dla stron konfliktu rozwiązania,
- arbitraż, w którym strony zgadzają się, że spór zostanie rozstrzygnięty przez jedną lub więcej osób (arbitrów), które wydają decyzję na temat sporu po rozważeniu dowodów.
Kierowanie spraw do sądu arbitrażowego nie zawsze jest korzystne. Z naszego doświadczenia wynika, że tego rodzaju rozprawy są zazwyczaj długotrwałe i nieopłacalne, a jednocześnie często odbywają się w oddalonych miejscach.
Procedury i szkolenia
Niezależnie od rodzaju sporu, w dobrze pojętym interesie przedsiębiorców leży ustanowienie klarownych procedur reagowania na nieprzewidziane, kryzysowe sytuacje.
Niezwykle istotne są również regularne szkolenia pracowników z zakresu rozwiązywania sporów – na przykład organizowane przez wyspecjalizowane kancelarie prawne. Dzięki nim, spedytorzy zyskują umiejętność szybkiego i elastycznego rozwiązywania sytuacji kryzysowych. Jest to szczególnie istotne ze względu na fakt, iż wiele firm zleca swoim spedytorom rozwiązywanie sporów – co umożliwia im wykorzystanie wcześniejszych relacji z kontrahentami.
Szkolenie spedytorów w zakresie rozwiązywania sporów może przynieść znaczne korzyści. Przykład stanowi tu jedna z firm spedycyjnych, która miała kilkadziesiąt spraw spornych miesięcznie. Czas potrzebny na rozwiązanie pierwotnie wynosił około 2 godzin. Po szkoleniu, skrócił się on do 30 minut na każdą ze spraw.
Bywają też są spory, które przerastają umiejętności i wiedzę spedytora. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy doświadczonych pełnomocników, którzy pomagają w rozwiązywaniu tego typu problemów, reprezentując jedną ze stron w trakcie negocjacji, mediacji czy procesów sądowych.
źródło: informacja prasowa TC Kancelaria Prawna