Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

UTK: Przewozy towarowe koleją w czerwcu 2024

W czerwcu pociągi przewiozły ponad 18,9 mln ton towarów, co w porównaniu z czerwcem 2023 r. oznacza wzrost o prawie 0,9 mln ton (+4,8%). Wykonana przez nie praca przewozowa przekroczyła 5,1 mld tonokilometrów i była wyższa o ponad 0,2 mld tonokilometrów (+4,2%) rok do roku. Praca eksploatacyjna wyniosła prawie 6,9 mln pociągokilometrów – więcej o ponad 0,01 mln (+0,1%) niż przed rokiem. Średnia odległość przewozu 1 tony ładunku w czerwcu to ponad 270 km, co jest wartością niższą o niespełna 2 km wobec czerwca 2023 r.

Czerwiec pod względem masy i pracy przewozowej był nieznacznie lepszy również w zestawieniu z majem. Koleją przetransportowano o prawie 0,3 mln ton ładunków więcej (+1,4%), a wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa wzrosła o ponad 28,5 mln tonokilometrów (+0,6%). W przypadku pracy eksploatacyjnej był to nieznaczny spadek – o niespełna 0,1 mln pociagokilometrów (-0,8%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Niższa o ponad 2 km była średnia odległość przewozu tony ładunku.

W pierwszym półroczu 2024 r. pociągi towarowe przetransportowały prawie 110,7 mln ton towarów, wykonana praca przewozowa przekroczyła wartość 29,3 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna osiągnęła poziom prawie 40,7 mln pociągokilometrów. Wobec danych za ten sam okres w 2023 r., to mniej o 4,6 mln ton ładunków obsłużonych koleją (-4%), niższa o prawie 1,5 mld tonokilometrów (-4,8%) jest wartość pracy przewozowej i o ponad 1,7 mln pociągokilometrów (-4,1%) pracy eksploatacyjnej.

Ostatnie 2 lata były trudne dla funkcjonowania kolejowych przewozów rzeczy w naszym kraju. Nie bez znaczenia na wynik za pierwsze półrocze 2024 r. mają dwucyfrowe spadki rok do roku u największych przewoźników towarowych. Sytuacja zmieniła się nieco w II kwartale. Obserwowaliśmy wzrosty rok do roku podstawowych parametrów trzy miesiące z rzędu. To dobry sygnał dla rynku przewozów towarowych. Szczególnie optymistyczne informacje dotyczą przewozów intermodalnych, gdzie od początku 2024 r. obserwujemy wzrost wolumenów obsługiwanych na kolejowym Jedwabnym Szlaku – kierunku, który najbardziej ucierpiał w sytuacji wojny w Ukrainiepodsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *