Czerwiec pod względem masy i pracy przewozowej był nieznacznie lepszy również w zestawieniu z majem. Koleją przetransportowano o prawie 0,3 mln ton ładunków więcej (+1,4%), a wykonana przez pociągi towarowe praca przewozowa wzrosła o ponad 28,5 mln tonokilometrów (+0,6%). W przypadku pracy eksploatacyjnej był to nieznaczny spadek – o niespełna 0,1 mln pociagokilometrów (-0,8%) w zestawieniu miesiąc do miesiąca. Niższa o ponad 2 km była średnia odległość przewozu tony ładunku.
W pierwszym półroczu 2024 r. pociągi towarowe przetransportowały prawie 110,7 mln ton towarów, wykonana praca przewozowa przekroczyła wartość 29,3 mld tonokilometrów, a eksploatacyjna osiągnęła poziom prawie 40,7 mln pociągokilometrów. Wobec danych za ten sam okres w 2023 r., to mniej o 4,6 mln ton ładunków obsłużonych koleją (-4%), niższa o prawie 1,5 mld tonokilometrów (-4,8%) jest wartość pracy przewozowej i o ponad 1,7 mln pociągokilometrów (-4,1%) pracy eksploatacyjnej.
Ostatnie 2 lata były trudne dla funkcjonowania kolejowych przewozów rzeczy w naszym kraju. Nie bez znaczenia na wynik za pierwsze półrocze 2024 r. mają dwucyfrowe spadki rok do roku u największych przewoźników towarowych. Sytuacja zmieniła się nieco w II kwartale. Obserwowaliśmy wzrosty rok do roku podstawowych parametrów trzy miesiące z rzędu. To dobry sygnał dla rynku przewozów towarowych. Szczególnie optymistyczne informacje dotyczą przewozów intermodalnych, gdzie od początku 2024 r. obserwujemy wzrost wolumenów obsługiwanych na kolejowym Jedwabnym Szlaku – kierunku, który najbardziej ucierpiał w sytuacji wojny w Ukrainie – podsumowuje dr inż. Ignacy Góra, Prezes Urzędu Transportu Kolejowego.
źródło: Urząd Transportu Kolejowego