Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'PRAWO FINANSE KADRY':

Wyniki Grupy Wielton za 2023 rok

fot. Wielton
W 2023 roku skonsolidowane przychody Grupy Wielton wyniosły 3 225,2 mln zł spadając rok do roku o ponad 6 proc, natomiast skonsolidowany wolumen sprzedaży wyniósł 20 954 sztuk zmniejszając się rok do roku o 9,6 proc. Poziom EBITDA (zysk operacyjny przed odliczeniem odsetek od oprocentowanych zobowiązań, podatków oraz amortyzacji) osiągnął wartość 206,6 mln zł, rosnąc rok do roku o ponad 1,8 proc.

Pomimo utrzymującej się niepewności gospodarczej, wysokiej inflacji, a w konsekwencji schłodzenia popytu na usługi transportowe, w 2023 roku Grupa Wielton osiągnęła marżę EBITDA na poziomie 6,4 proc. wobec 5,9 proc rok wcześniej. W minionym roku Grupa Wielton utrzymała wskaźnik długu netto/EBITDA na bezpiecznym poziomie wynoszącym 2,09.

Mimo niekorzystnych warunków branżowych związanych ze spowolnieniem rynku transportowego, Grupa Wielton zachowała w 2023 r. czołowe pozycje na większości kluczowych europejskich rynków. W Polsce, gdzie rynek spadł o 8,4 proc. udziały spółki Wielton wyniosły 15,5 proc. co dało jej trzecią pozycję na rynku, natomiast wraz z rejestracjami spółki Langendorf (54 szt.), udziały Grupy Wielton na rynku polskim wyniosły 15,7 proc. Wolumen sprzedaży spółki Wielton w Polsce zmniejszył się o 9,5% do poziomu 4 952 szt. odnotowując 644,2 mln zł przychodów ze sprzedaży, czyli o ok.  7 proc. mniej w porównaniu do 2022 roku.

Dzięki efektywnym działaniom naprawczym we Fruehauf, pomimo zmniejszenia rynku francuskiego
o niemal 5 proc. rdr., spółka zachowała pierwszą pozycję na rynku francuskim z udziałami na poziomie 19,3 proc. Spółka Fruehauf sprzedała w 2023 roku 4 378 pojazdów (7,6 proc. mniej rdr.) notując podobny rdr. przychód ze sprzedaży na poziomie 707,8 mln zł (spadek o 0,4 proc. rdr.) wobec 710,9 mln zł rok wcześniej.

Pozycję wicelidera rynku brytyjskiego obroniła spółka Lawrence David z udziałami na poziomie ok. 12,4 proc. Spółka Lawrence David sprzedała w 2023 roku 3 585 sztuk pojazdów (ok. 27 proc. mniej rdr.) generując 547,4 mln zł przychodów ze sprzedaży (15,3 proc. mniej rdr.).

Spółki Langendorf oraz Wielton GmbH mimo wzrostu udziałów rynkowych do 2,3 proc. zajęły szóstą pozycję na niemieckim. Spółki sprzedały o 17 proc. mniej pojazdów (1 602 szt.) i odnotowały niemal 20 proc. niższy przychód ze sprzedaży produktów na poziomie 360,3 mln zł.

W krajach CEE udziały spółki Wielton wzrosły do 5,9 proc. umacniając ją na piątej pozycji. Wielton sprzedał 1 358 sztuk pojazdów, czyli  o 4,2 proc. więcej rdr. i osiągnął ponad 6 proc. wzrost przychodów ze sprzedaży do poziomu 190,3 mln zł.

Spółka Viberti utrzymała piąte miejsce na rynku włoskim z udziałami na poziomie 6,7 proc., przy spadku rynku o 8,5 proc. rdr. Wykorzystanie synergii grupowych i współpraca ze spółką Fruehauf w zakresie dystrybucji we Włoszech naczep furgonowych zaowocowała utrzymaniem sprzedaży na podobnym do 2022 roku poziomie (983 szt. wobec 1 002 szt. w 2022 r.) oraz zwiększeniem przychodów do poziomu 151,3 mln zł (wzrost o 9,5 proc rdr.). Łączne udziały rynkowe spółek Viberti i Fruehauf na rynku włoskim wyniosły 7,7 proc.

W 2023 r. hiszpańska spółka Guillén uplasowała się na 7 pozycji na rynku z udziałami na poziomie 2,2 proc. notując niemal 20 proc. spadek sprzedaży wolumenowej do poziomu 417 sztuk oraz spadek przychodów do poziomu 61,1 mln zł (o 10,3 proc. mniej rdr.).

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *