Obecnie główną gałęzią transportową w Afryce jest transport drogowy, który obsługuje ok. 80% ładunków. Mimo tak dużego udziału w przewozach ładunków ogółem, przewoźnicy drogowi zmagają się z licznymi problemami, co wynika głównie z niedostatecznie rozwiniętej infrastruktury i tym samym niebezpiecznych i trudnych warunków drogowych. Tylko 27% dróg w Afryce jest utwardzonych, wobec 60% w Indiach i 66% w Chinach.
Korzystanie z innych gałęzi transportowych, tak jak kolej, też stanowi wyzwanie. Tylko ok. 70% linii kolejowych jest w pełni funkcjonalnych, a ten środek transportu obsługuje zaledwie 2% łącznego wolumenu przewożonych towarów. Dla porównania, w Europie transport kolejowy odpowiada za przewóz ponad 53% ładunków. Jednak, jak zauważają eksperci CEVA, mimo tych trudności, to właśnie transport kolejowy ma duży potencjał. Sprzyja mu dynamiczny rozwój gospodarczy kontynentu i konkurencja w ramach globalnych łańcuchów dostaw, ukierunkowana na wydajność i ekologię.
CEVA postawi na kolej i multimodal
CEVA oferuje kompleksowy zakres usług logistycznych na kontynencie afrykańskim i systematycznie zwiększa ich zasięg. Jeszcze w 2019 r. była obecna w 5 krajach, po strategicznych przejęciach, ma teraz oddziały w niemal 25, a działalność operacyjną prowadzi w ponad 40.
W odpowiedzi na wyzwania, jakie wiążą się z transportem drogowym, CEVA będzie zwiększać zaangażowanie w rozwój usług kolejowych. Zintegrowanie operacji w 16 krajach afrykańskich z kluczowymi portami regionalnymi ma optymalizować wykorzystanie tego środka transportu, a jednocześnie przyczynić się do redukcji emisji CO2 i wzrostu efektywności operacyjnej. Przejście z transportu drogowego na kolejowy lub ich połączenie zapewni bardziej ekonomiczne i zrównoważone rozwiązania logistyczne.
Ważne będzie bezpieczeństwo
Kluczowym warunkiem udanych dostaw kolejowych w Afryce jest zapewnienie bezpieczeństwa ładunków. Dlatego też CEVA, przy współpracy z Grupą CMA CGM, wdrożyła dodatkowy system zabezpieczeń do ochrony 40-stopowych kontenerów transportowanych koleją. Posiadają one unikalne numery identyfikacyjne i kody PIN. Przed załadunkiem, CEVA zabezpiecza każdy kontener, dokumentując proces zdjęciami, a do docelowego magazynu wysyła numery PIN. To rozwiązanie ma zminimalizować ryzyko i utrudnić nieautoryzowany dostęp, jednocześnie zapewniając integralność każdej przesyłki.
Pierwszy block train – z Mozambiku do Zimbabwe
W ostatnim czasie CEVA Logistics zrealizowała swoją pierwszą w Afryce dostawę pociągiem blokowym, przewożąc ładunki z portu Cornelder w Mozambiku do stolicy Zimbabwe, Harare. W ten sposób przetransportowano towary dla ponad 10 klientów na dystansie 549 km. Przy jego organizacji zespół CEVA w Zimbabwe współpracował z władzami portu w Mozambiku i koleją CFM. Tym samym CEVA jest jedną z nielicznych firm logistycznych, które zorganizowały dostawę ładunków pociągiem blokowym na tej strategicznej trasie.
Dzięki partnerom takim jak CEVA Logistics możemy zapewniać niezawodne i opłacalne transgraniczne usługi kolejowe, łącząc afrykańskie porty z miejscami dostaw na lądzie. Niedawno CEVA zarezerwowała u nas cały pociąg, którym przewieziono ponad 30 kontenerów. Przejście z przewozów ładunków zatłoczonymi afrykańskimi drogami na niezawodny transport kolejowy to scenariusz korzystny dla obu stron, CEVA może efektywniej obsługiwać klientów, a jednocześnie redukować emisję CO2 i wspierać rozwój infrastruktury – mówi Emanuel Chacanza, Railway Director, Mozambique Port and Railway.
Pierwszy transport urządzeń energetycznych w systemie multimodalnym
W Afryce wciąż optymalnym rozwiązaniem jest system hybrydowy łączący transport drogowy z kolejowym. To właśnie w oparciu o rozwiązanie multimodalne CEVA zrealizowała dostawę project cargo transformatorów do elektrowni wodnej w Tanzanii. Jednocześnie był to pierwszy w historii transport kolejowy transformatorów na kontynencie afrykańskim. Zazwyczaj te wrażliwe na wstrząsy urządzenia, ze względu na wagę, wrażliwość i wysoką wartość, są przewożone na kołach, przy użyciu specjalistycznych naczep hydraulicznych.
Zespół inżynierów CEVA opracował szczegółowy plan przewozu urządzeń, poprzedzony analizą specyfikacji ładunku, warunków trasy i środków transportu, a także testami z wykorzystaniem monitorów wstrząsów i symulatorów. Ważne dla sukcesu było odpowiednie przygotowanie infrastruktury, co wiązało się z naprawą uszkodzeń i pęknięć torów na linii kolejowej. Dostawa transformatorów trwała 5 dni, z tanzańskiego portu Dar es Salaam do stacji kolejowych w Mzenga i Fuga. Urządzenia pokonały 170 km drogą i 120 km na torach.
Aby zapewnić bezpieczeństwo CEVA wdrożyła kilka innowacyjnych rozwiązań. Każdy z transformatorów wyposażono w monitor wstrząsów, który w czasie rzeczywistym dostarczał danych o warunkach transportu. Ryzyko uszkodzeń zminimalizowały specjalnie zaprojektowane gumowe maty umieszczone między transformatorami a pokładami wagonów, a przebieg transportu był na bieżąco monitorowany.
Realizując tak złożony logistycznie projekt, w oparciu o technologie i innowacje, CEVA ustaliła nowy standard bezpiecznego i efektywnego przewozu wrażliwych ładunków w Afryce. To pokazuje nowy kierunek w rozwoju usług logistycznych na tym kontynencie.
Wsparcie przejścia na transport kolejowy w Afryce jest ważnym elementem strategii logistycznej CEVA. Inwestując w innowacyjne rozwiązania multimodalne, nie tylko stawiamy czoła wyzwaniom związanym ze złym stanem dróg i zatłoczeniem, ale też redukujemy nasz ślad węglowy. Zrealizowane ostatnie projekty pokazują ogromny potencjał transportu kolejowego w łączeniu krajów śródlądowych z kluczowymi portami, przy jednoczesnym wsparciu handlu regionalnego i międzynarodowego – Antonio Pacciolla, Ground & Rail Leader, Indie, Bliski Wschód i Afryka, CEVA Logistics.
źródło: CEVA Logistics