Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'TRANSPORT DROGOWY'

Inelo i CORTE w Brukseli apelują do przewoźników o nieodkładanie wymiany tachografów na później

fot. Freepik.com
W drugiej połowie czerwca odbyło się kolejne spotkanie CORTE – międzynarodowej organizacji zrzeszającej stowarzyszenia transportowej, służby kontrolne, producentów urządzeń, a także przedstawicieli władz. Wśród polskich przedstawicieli pojawili się eksperci Inelo, spółki z Grupy Eurowag, którzy od ponad dekady czynnie uczestniczą w debatach dotyczących sektora TSL. O czym rozmawiano? Przede wszystkim o tachografach inteligentnych drugiej generacji i najczęściej występujących w nich błędach, a także o technologii OSNMA, która prawdopodobnie będzie gotowa w październiku 2024. Uczestnicy wygłosili również apel o niezostawianie wymiany urządzeń na ostatnią chwilę.

Konferencja CORTE odbyła się 19 czerwca 2024 roku. Inelo należące do Grupy Eurowag na spotkaniu było reprezentowane przez Piotra Żółtego, zajmującego stanowisko International Business Development Director oraz Mateusza Włocha, eksperta ds. rozwoju i szkoleń. Na chwilę obecną jest jedyną, polską firmą, należącą do Zarządu CORTE i doradza Stowarzyszeniu oraz Komisji Europejskiej w kluczowych sprawach dla transportu drogowego.

Technologia OSNMA coraz bliżej?

Spotkanie CORTE otworzyła dyskusja związana z rozwojem tachografów, a w tym także kwestie dotyczące wprowadzenia technologii OSNMA – usługi służącej do uwierzytelniania pozycji ustalanych na podstawie europejskiego systemu nawigacyjnego Galileo. Technologia ta ma za zadanie zabezpieczać sygnał lokalizacji przed zakłóceniami i oszustwami. Początkowo planowano ją wprowadzić już w sierpniu 2023, czyli niemal rok temu. Ze względu na opóźnienia w pracach nad jej funkcjonalnością, usługa ta ma być dostępna dla tachografów G2V2 pięć miesięcy po oświadczeniu o tym, że jest gotowa do wprowadzenia. Z najnowszych informacji wynika, że takie ogłoszenie zostanie prawdopodobnie wydane dopiero w październiku bieżącego roku.

Błędy w inteligentnych tachografach drugiej generacji

Jednym z istotniejszych tematów, który został szeroko omówiony na konferencji były błędy, występujące w tachografach, szczególnie w tych inteligentnych. Eksperci Inelo w składzie Piotra Żółtego i Matusza Włocha zaprezentowali członkom CORTE stwierdzone przykłady nieprawidłowego działania tych urządzeń.

Występowanie błędów podczas rejestracji aktywności kierowców przez tachografy tworzy wiele zagrożeń nie tylko dla przewoźników, lecz także dla służb kontrolnych, które muszą interpretować zniekształcone dane. Dlatego tematyka błędów występujących w trakcie pracy tachografów została szeroko omówiona w międzynarodowym gronie.

Nie trać czasu i wymień tachograf

Po raz kolejny w debacie rozmawiano również o wymianie tachografów w transporcie międzynarodowym. Ze zbliżającym się terminem do końca roku pogłębia się ryzyko, że firmy transportowe mogą nie zdążyć z dostosowaniem się do nowych przepisów. Aktualnie mała liczba pojazdów jest wyposażona w najnowszą wersję smart tachografów, a warto zaznaczyć, że miejsca w warsztatach, zajmujących się ich wymianą w niektórych krajach są już zarezerwowane do końca roku.

Konsekwencje przepisów dotyczących czasu jazdy i odpoczynków

Część spotkania zajął również temat poświęcony najnowszym, europejskim zmianom prawnym w zakresie okazjonalnych przewozów osób, które zaczęły obowiązywać od 22 maja 2024. Eksperci Inelo i IRU wnikliwie je omówili. Wprowadzone przepisy są skomplikowane i nasuwają wiele pytań oraz wątpliwości interpretacyjnych. Największe obiekcje budzi obowiązek prowadzenia i przechowywania dokumentacji w postaci formularzy jazdy służących m.in. do uzasadnienia możliwości skorzystania z odstępstw wprowadzonych w zmienionych przepisach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *