Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu:

Pierwsza elektryczna chłodnia Fresh Logistics z odzyskiem energii już na drogach

fot. Grupa Raben
W ramach inwestycji w innowacje spółka Fresh Logistics Polska wprowadza do swojej floty pierwszą elektryczną naczepę chłodnię z systemem odzyskiwania energii “z drogi”, co oznacza, że agregat ładuje się podczas jazdy i hamowania. To milowy krok w logistyce produktów świeżych, gdzie energia może zostać odebrana i wykorzystana do utrzymania ładunku w optymalnej temperaturze. To rozwiązanie eliminuje emisje CO2 o 30%, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości paliwa potrzebnego do zasilania transportowego agregatu chłodniczego również o 30%.

Pojazdy poruszające się po drodze powodują duże straty energii. Ta energia może zostać odebrana
i wykorzystana do utrzymania ładunku w optymalnej temperaturze. Technologia AxlePower firmy Thermo King przywraca równowagę: przekształca utraconą energię w źródło zasilania do chłodzenia naczepy. Opracowany we współpracy z BPW system wykorzystuje wieloletnie doświadczenie w transporcie chłodniczym. Energia do chłodzenia pochodzi nie tylko z akumulatora, ale także z osi generatora. Jest ona porównywalna do dynamo w rowerze i umożliwia wykorzystanie energii kinetycznej z jazdy.

Fresh Logistics odebrał właśnie pierwszą w pełni elektryczną naczepę, która odzyskuje energię z przejechanych kilometrów. Co to oznacza? Bateria „Energ-e Pack” umieszona pod naczepą czerpie energię z hamowania i ruchu naczepy. Podczas rutynowej eksploatacji energia jest przechwytywana i przechowywana w baterii. Jest to proces, który eliminuje emisje CO2, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości paliwa potrzebnego do zasilania transportowego agregatu chłodniczego. Odzyskiwanie energii wytwarzanej podczas hamowania pomaga zapewnić wolniejsze zużycie klocków hamulcowych ciągnika i naczepy. Oznacza to również dłuższe okresy międzyobsługowe agregatu, przy znacznie mniejszym zużyciu silnika. Warto zwrócić uwagę również na zdecydowanie bardziej cichą pracę agregatu aniżeli z głośnym silnikiem wysokoprężnym.

Oficjalne przekazanie naczepy odbyło się pod koniec kwietnia, uczestniczyli w nim przedstawiciele Krone: Jan Timm, Iwona Bubel, Thermo King: Jedrzej Chojnack wraz z instruktorem oraz przedstawiciel TT Thermo King Maciej Śmieciński. Nie zabrakło również reprezentanów Fresh Logistics Polska: Jakub Zając, Grzegorz Łabusiński oraz Grupy Raben Peter Duvel, Darius Krol, Mirco Sievers. W wydarzeniu udział brali również kierowcy Grupy Raben.

Dzięki niezależnemu systemowi chłodzenia w całości zamontowanemu na naczepie, rozwiązanie staje się systemem typu plug and play, pozwalającym zmaksymalizować elastyczność floty i działającym niezależnie od ciągnika, umożliwia to łatwe łączenie i dopasowywanie naczep i ciągników w celu bezproblemowej integracji z flotą. Ponieważ system jest całkowicie umieszczony na naczepie, współpracuje z dowolnym źródłem zasilania ciągnika: napędem wysokoprężnym, LNG, CNG, wodorowym lub w pełni elektrycznym. Generując i magazynując energię w drodze, nie wymaga dedykowanej infrastruktury do ładowania. Pomaga to zapobiegać dodatkowym przestojom związanym z ładowaniem akumulatora w zajezdni lub podczas załadunku/rozładunku i sprawia, że system przechwyci energię z każdej trasy.

Jest to zapewne rewolucja w „świeżej logistyce”. Naczepy z agregatami chłodniczymi to fundament biznesu. W końcu najważniejsze jest zachowanie odpowiedniej temperatury w całym łańcuchu dostaw, również podczas transportu. Innowację stanowi odzyskiwanie energii i możliwość działania w 100% z energii elektrycznej.

Zgodnie ze swoim motto „Better Every Day” firma codziennie stawia na rozwój i innowacje, które są wpisane w jej DNA. Fresh Logistics dokłada wszelkich starań, aby jej usługi i obsługa były na jak najwyższym poziomie, przy wykorzystaniu innowacyjnych rozwiązań. Elektryczna chłodnia to milowy krok w rozwoju spółki, ale na pewno nie ostatni.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *