Szukaj
Close this search box.
Szukaj
Close this search box.
PARTNER STRATEGICZNY:

Partnerzy działu 'PRAWO FINANSE KADRY':

Posiedzenie Komitetu Wspólnego UE–Ukraina

fot. MI
18 grudnia odbyło się posiedzenie Wspólnego Komitetu, nadzorującego i monitorującego stosowanie i wykonywanie umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów. Strona polska zabiegała o jego zwołanie, w związku z protestami branży transportowej na granicy polsko-ukraińskiej.

Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, do posiedzenia doszło na podstawie artykułu 7 umowy, zgodnie z którym przedstawiciele państw członkowskich UE mogą w nim uczestniczyć w charakterze obserwatorów, otrzymując prawo wypowiedzi jedynie w wyjątkowych sytuacjach. Strona polska zgłosiła taką potrzebę i jej prośba została spełniona.

W spotkaniu Polskę reprezentował Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury Arkadiusz Marchewka. W trakcie analizy skutków umowy wiceminister podkreślił, że Polska jest w pełni przekonana o potrzebie dalszego wsparcia Ukrainy w jej walce z agresorem, ale jednocześnie wyraźnie zaznaczył, że aby pomoc była skuteczna, nie może powodować negatywnych konsekwencji dla państw członkowskich Unii Europejskiej. W tym kontekście zadeklarował, że nowo powołany rząd Rzeczypospolitej jest zdeterminowany, aby we współpracy z Komisją Europejską oraz Ukrainą wypracować konstruktywne rozwiązania umożliwiające sprostanie obecnym wyzwaniom związanym z protestem branży transportowej na granicy Polski i Ukrainy. Wagę, jaką rząd polski przykłada do rozwiązania tego problemu, wyraża spotkanie ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka w pierwszych godzinach pracy w charakterze ministra z przedstawicielami protestujących w Lublinie.

Wiceminister Marchewka zwrócił uwagę, że okres blisko półtorarocznego obowiązywania umowy między UE a Ukrainą w sprawie transportu drogowego towarów nie pozwala wyciągnąć pozytywnych wniosków, jeśli chodzi o jej skutki dla polskiego rynku transportu drogowego. Zaznaczył, że funkcjonowanie umowy doprowadziło do nierównowagi na rynku przewozów polsko-ukraińskich. Polscy przewoźnicy nie mogą sprostać konkurencji i są wypierani z rynku przez przewoźników ukraińskich, mających kilkukrotnie niższe koszty prowadzenia działalności. Wiceminister Marchewka wspomniał również o nieoptymalnym funkcjonowaniu ukraińskiego systemu e-kolejki, który spowodował znaczące wydłużenie czasu powrotu pojazdów ciężarowych z Ukrainy do UE.

W związku z obecnymi wyzwaniami strona polska zaapelowała o dogłębną analizę skutków liberalizacji transportu drogowego w relacji Unia Europejska-Ukraina i wprowadzenie rozwiązań, które chroniłyby rynek transportowy państw unijnych, pozwalając jednocześnie na dalszą pomoc Ukrainie. Zaproponowano również rozważenie zasadności wprowadzenia pilnych zmian do umowy UE-Ukraina, tak aby oddawała ona pierwotne intencje jej stron, a tym samym nie wpływała negatywnie na konkurencyjność na rynku unijnych przewozów towarowych.

źródło: informacja prasowa Ministerstwa Infrastruktury

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *