— Chcemy zwiększyć rolę sektora żeglugi śródlądowej w wymiarze krajowym i lokalnym. Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 podniesie konkurencyjność śródlądowego transportu wodnego, m.in. poprzez zapewnienie warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi śródlądowej czy rozwój rynku żeglugowego — powiedział wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
Najważniejsze założenia Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030
- Realizacja projektów inwestycyjnych z Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030 przyczyni się do zwiększenia roli śródlądowego transportu wodnego. Będzie to możliwe dzięki zapewnieniu warunków do prowadzenia efektywnej żeglugi na wykorzystywanych transportowo odcinkach dostępowych do portów morskich. W konsekwencji wzmocni to integracje portów morskich z zapleczem lądowym.
- Warunki do prowadzenia efektywnej żeglugi śródlądowej to przede wszystkim zapewnienie stabilnych głębokości tranzytowych szlaków żeglugowych oraz dostępności śluz. Dla osiągnięcia większej efektywności znaczenie będą mieć również prześwity pod mostami i inną infrastrukturą, która krzyżuje się z drogą wodną.
- W ramach Krajowego Programu Żeglugowego do roku 2030 rozwijany będzie także rynek sektora śródlądowego transportu wodnego oraz partnerstwo na rzecz zrównoważonego rozwoju dróg wodnych.
- Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 obejmie następujące odcinki śródlądowych dróg wodnych: E30 – Odrzańska Droga Wodna, odcinek od Gliwic do zespołu portów w Szczecinie i Świnoujściu; E40 – Wisła na odcinku od Torunia do Gdańska.
- Krajowy Program Żeglugowy do roku 2030 będzie pierwszym i najważniejszym dokumentem planistycznym dla sektora żeglugi śródlądowej. Umożliwi także współfinansowanie ze środków Unii Europejskiej rozwoju śródlądowego transportu wodnego w perspektywie 2021-2027.
źródło: informacja prasowa Ministerstwa Infrastruktury